welzijn-welbevinden-nederlanders

Kansen voor bedrijven in health, food, beauty en wellness in 2021

Kansen voor bedrijven in health, food, beauty en wellness in 2021

Op woensdag 6 januari 2021 vond de online nieuwjaarsreceptie van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) plaats. Het online event kwam in plaats van de traditionele nieuwjaarsreceptie. De bijeenkomst had als thema de invloed van het coronavirus op de maatschappij en de economie. Voor zowel drogisten als cosmeticabedrijven was 2020 een bijzonder jaar. Waar drogisten open bleven, moesten kappers en schoonheidssalons dicht. Dit laatste leidde tot lagere omzetten in cosmetica. Directeur Cees Oudshoorn van werkgeversorganisatie VNO-NCW: “Het was een heftig jaar, maar een crisis biedt ook lichtpunten. 2021 wordt dan ook het jaar van de verlossing.”

Drogist en en cosmetica belangrijk voor welzijn en welbevinden van Nederlanders

De coronacrisis heeft een ding duidelijk gemaakt: De drogist en producten voor de persoonlijke verzorging zijn essentieel voor het welzijn en welbevinden van Nederlanders. Ed van de Weerd, voorzitter van het CBD, was dan ook verheugd dat de essentiële rol van de drogist door de overheid en maatschappij is bevestigd en erkend. “De drogist heeft een belangrijke rol in het draaiende houden van de maatschappij en is daarom erkend als cruciale sector. Wij hebben de kennis en producten om Nederland gezond te houden.” Monica van Ee, voorzitter van de NCV onderstreepte het belang van lichamelijke én mentale verzorging. “Deze tijd laat zien hoe belangrijk het is om met een gezonde huid en verzorgd uiterlijk goed in je vel te zitten. Het effect van cosmetica op het zelfvertrouwen en welbevinden van de consument is dan ook groot.” Voor 2021 liggen er mooie kansen als het om preventie en positieve gezondheid gaat, zo werd duidelijk tijdens het event. Niet langer wachten tot mensen ziek worden, maar meer aandacht voor welzijn en welbevinden zodat ziek worden juist wordt voorkomen. Niet alleen met zelfzorggeneesmiddelen en voedingssupplementen, maar ook met verzorgingsproducten en cosmetica. Hier liggen kansen zowel drogist als de cosmetica-industrie om samen een bijdrage te leveren aan de gezondheid van de maatschappij.

Persoonlijk advies en samenwerken

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Nyenrode Business Universiteit, ziet ook grote kansen. “De behoefte aan sociale binding, persoonlijk contact en advies is in deze online maatschappij heel groot. Het belang van persoonlijk advies neemt toe. Een volgende stap kan zijn dat drogisten, kappers en schoonheidssalons meer gaan samenwerken, online en in winkels meer naar elkaar doorverwijzen om zo klanten beter te bedienen.” Jeroen Kemperman, manager strategie van zorgverzekeraar Zilveren Kruis, ziet een vacuüm tussen de nuldelijn- en eerstelijnszorg waarop de drogist kan inspelen. Hij haalde de proeftuin in Brummen aan waar op initiatief van het CBD drogisten, apothekers en huisartsen samenwerken. “Als de drogist zijn taken serieus neemt en dat met certificatie ook laat zien, zijn zorgverzekeraars heel geïnteresseerd in samenwerking. Denk daarbij aan het bieden van voordelen voor Nederlanders die kunnen aantonen goed voor zichzelf te zorgen.” Hugo Hurts, directeur van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, onderstreepte het belang van de drogist tijdens de coronacrisis. “De drogist heeft hard gewerkt aan haar kwaliteitsbeleid, waarmee het veilig gebruik van geneesmiddelen wordt bevorderd.”

Wil jij met jouw bedrijf ook bijdragen aan het welzijn en welbevinden van de Nederlanders

Hoe zorg je ervoor dat klanten, ook in de toekomst, voor jou kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant? Zouden drogisten en cosmeticabedrijven niet veel marktgerichter, klantgerichter, wendbaarder, ondernemender en innovatiever mogen worden? Misschien kun je je aanbod uitbreiden met producten en behandelingen op het gebied van positieve gezondheid?

Mijn visie: zet de klant centraal, kies voor een onderscheidende propositie van jouw producten en diensten en dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden. Ik help je graag verder met een persoonlijk online marketing advies op maat.

Professionals in health, food, beauty en wellness

En hoe kun jij als professional, therapeut of coach de consument helpen als het gaat om balans, energie, geluk, mindfulness, ontspanning, optimisme, veerkracht en zingeving?  Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant? Hoe kun je als relatietherapeut, life coach, vitaliteit coach, burn-out coach, stress coach, relatiecoach of mindfulness coach bijdragen aan het mentaal welbevinden en wellness van de consument?

Mijn visie: zet de klant centraal, kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden. Daarom ontwikkelden wij voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk een praktische marketing aanpak die zorgt voor meer bekendheid en meer nieuwe klanten voor jouw praktijk.