Cardioloog Janneke Wittekoek wint Vrouw in de Media Award 2018
Vrouw in de media award 2018
Janneke Wittekoek, cardioloog en directeur van Het Heartlife Team is met haar media-optredens over man-vrouw verschillen bij hart- en vaatziekten de winnaar van de tiende landelijke Vrouw in de Media Award 2018. Ze kreeg vandaag de award uit handen van minister Ingrid van Engelshoven. Ruim 25.000 mensen brachten een stem uit. Volgens de stemmers heeft ze met haar mediaoptredens het vrouwenhart op de kaart gezet en gaat ze daar onvermoeibaar mee door
De Vrouw in de Media Awards zijn een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de awards willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. De jury koos unaniem voor Wittekoek omdat zij in haar vele optredens voor radio en tv, kranten en andere media op heldere wijze aandacht blijft vragen voor het vrouwenhart.
Verschil tussen vrouwenhart en mannenhart
Problemen rond hart- en vaatziekten uiten zich bij mannen en vrouwen verschillend. Ondanks een toenemende kennis hierover worden nog veel vrouwen niet goed gediagnosticeerd, met alle gevolgen van dien. Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Janneke Wittekoek zorgt ervoor dat de specifieke aandacht voor het vrouwenhart via de media de aandacht blijft krijgen die het verdient, waardoor vrouwen erop attent worden gemaakt, dat zij op andere signalen moeten letten dan altijd werd aangenomen. Ze werkt vanuit haar hart en heeft de moed op te staan tegen de gevestigde (mannelijke) orde die niet wil weten dat een vrouwenhart anders reageert dan een mannenhart. Zij maakt en ziet het verschil!’, aldus de motivatie van de stemmers.
Aandeel mannelijke en vrouwelijke experts aan tafel in talkshows en andere media
De initiatiefnemers Janneke van Heugten van Mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van Sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw. Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia is al jaren hetzelfde en staat al twintig jaar stil (bron: GMMP*).
RTL Late Night en M (KRO-NCRV) maken het waar, Aan tafel bij de talkshows M en RTL Late Night naderen de gasten (m/v) de balans van 50/50. In tegenstelling tot de andere talkshows Pauw, Jinek, Laat op 1 en DWDD waar nog altijd de mannelijke gasten de overgrote meerderheid vormen en er ook uitzendingen zijn waarin alleen mannen het woord voeren. Dit blijkt uit een steekproef die de organisatoren van de Vrouw in de Media Awards voorafgaand aan de uitreiking van de jaarlijkse awards hielden. Een maand lang, 20 uitzendingen per talkshow werden de gasten aan tafel geteld. Aandeel vrouwen aan tafel bij Pauw (35 procent), Jinek (20 procent), Laat op één (26 procent) en DWDD (26 procent). De programma’s M (48 procent) en RTL Late Night (46 procent) laten zien dat het wel kan, als je maar verder zoekt dan de ‘standaard lijsten van deskundigen’.
Vrouwelijke professionals en in health, food, beauty en wellness
Ik heb bewondering voor ondernemers in health, food, beauty en wellness die met behulp van hun vakkennis andere mensen helpen en in deze vakgebieden zie ik vaker vrouwen dan mannen. Jullie hebben de vaardigheden en kennis om de leefstijl, het uiterlijk en de (mentale) gezondheid van klanten te verbeteren, zodat ze letterlijk of figuurlijk beter in hun vel zitten. Dat zou de hele wereld toch moeten weten?
Mijn visie: zorg ervoor dat je als expert in jouw vakgebied gezien wordt en dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.