Technologie maakt opmars in voedingsbranche en wellness

Bij succesvolle nieuwe lifestyleconcepten in binnen- en buitenland zie ik dat technologie steeds vaker wordt ingezet om consumenten te helpen bij het invullen van hun specifieke behoeften. Een consument kiest voor een bepaalde leefstijl en bepaalt zelf welke producten, diensten en informatie daar het beste bij passen. Zij gaan steeds vaker internet en technologie gebruiken om hun eigen leven gemakkelijker of leuker te maken. Je kunt hierbij denken aan health apps of aan het gebruik van een VR bril. Maar ook de Japanse hightech wellnesstoilet is een prachtige uitvinding.

Op de World Expo in Milaan was te zien hoe mensen in de toekomst eten en hun boodschappen doen.  In je smartphone plan je in wat je die week wil gaan eten. Op de dag zelf geef je aan welk recept je wil gaan maken. Via een verbinding met je koelkast checkt je smartphone of alle ingrediënten voorradig zijn. Als dat niet het geval blijkt te zijn wordt er automatisch een bestelling geplaatst in de webshop van een supermarkt.  De bestelling wordt door een drone afgeleverd. Dit is een mooi voorbeeld van een technologie die je persoonlijke levensstijl gemakkelijker maakt.

Vitual reality in wellness

nieuwe technologie in beauty food en wellnessOok in de beauty- en wellnessbranche wil de klant straks meer dan alleen een standaardbehandeling in een standaardsalon. Hij of zij wil vooral een belevenis, een onvergetelijke ervaring op een manier die ze bij blijft. Ik zie de virtual reality bril als een van de mogelijkheden omdat hiermee tijdens een behandeling nog meer zintuigen geprikkeld worden dan gewoonlijk. Ook kun je met een VR bril mensen in een virtuele wereld brengen waar ze nog gemakkelijker kunnen ontspannen.  De toepassing van de VR-bril tijdens een schoonheidsbehandeling hebben we getest op een beurs. Bezoekers waren laaiend enthousiast.

Klantvriendelijke robots?

Afgelopen jaar was ik in Tokyo in het National Museum of Emerging Science and Innovation waar je robots kunt zien die op echte mensen lijken. Ze kunnen zelfs spontane vragen van het publiek beantwoorden. Altijd even correct en altijd met een vriendelijk gezicht natuurlijk. Voor velen misschien nu nog science fiction, maar dit duurt echt geen 10 jaar meer en dan zitten deze robots achter de recepties van wellnesscentra en hotels. In dit filmpje zie je hoe een robot reageert op het publiek.

Klanten werven met een gerichte marketingaanpak

Hoe zorg je ervoor dat klanten, ook in de toekomst, voor jou kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant? Volg jij de ontwikkelingen als het om mentaal welbevinden en wellness gaat?

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven.  Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.