Leefstijl en omgeving

Omgeving heeft invloed op leefstijl

Invloed omgeving op leefstijl

Mensen worden dikker en het percentage mensen dat leidt aan obesitas neemt toe. Volgens de meeste wetenschappers komt dit vooral doordat mensen weinig bewegen, alcohol drinken, roken, slecht eten en slecht slapen.  De maatregelen in het Nationaal preventieakkoord tegen overgewicht zijn niet voldoende.  De omgeving is zo gestructureerd dat men automatisch een ongezonde richting op wordt gestuurd.

Amerikaanse leefstijl

Wetenschappers hebben de theorie van de Amerikaanse leefstijl bedacht. Die stelt dat de omgeving vol met verleidingen zit om de makkelijkere, maar ook ongezondere keuze te maken. Mensen pakken bijvoorbeeld liever de auto dan de fiets en eten wordt geproduceerd om lekker te zijn in plaats van voedzaam. Ook worden er eerder medicijnen geslikt, dan dat er werk gemaakt wordt van een gezonde leefstijl. Ook in Nederland heeft de Amerikaanse leefstijl voet aan de grond gekregen. Porties zijn groter geworden, er zijn steeds meer fastfoodtenten en mensen bewegen weinig.  Milou van den Bemd (1995) onderzocht voor haar afstuderen met data uit de Gezondheidsmonitor 2016 (350.000 respondenten) of en hoe de omgeving waarin mensen leven, van invloed is op het BMI.

Gezondere keuzes maken

En in algemene zin is bevolkingsdichtheid geen voorspeller van BMI. Uit haar analyses blijkt dat BMI gemiddeld wel hoger is als de afstand naar allerlei faciliteiten (zoals supermarkten, treinstations, restaurants, gezondheidsvoorzieningen) groter is. Tegelijkertijd geldt dat ook voor fastfoodtenten: als die verder weg zijn, is het BMI lager. Mensen die niet werken zoals huisvrouwen hebben een hoger BMI dan werkenden, maar als ze hoger opgeleid zijn valt dat weg. Sterker nog: alle mogelijk nadelige invloeden zwakken af als opleidingsniveau wordt meegenomen.

Goed opgeleide mensen zouden in staat zijn om gezondere keuzes te maken omdat ze weten wat gezond is. Ook komt leefstijlbegeleiding in 2019 in het basispakket van de zorgverzekering.  Kunnen we met kennis de verleidingen in de omgeving weerstaan?

Marketing in health, food, beauty en wellness

Ik ben er van overtuigd dat een gezonde leefstijl ervoor kan zorgen dat er bespaard kan worden op de kosten van de zorg, dat mentaal welbevinden en wellness stress kan verminderen en dat een mooi uiterlijk alles te maken heeft met gezond leven en gezonde voeding. Ik verwacht dan ook dat deze vakgebieden in de toekomst naar elkaar toe zullen groeien en dat een holistische aanpak zoals positieve gezondheid zeer succesvol kan zijn.

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven.  Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.