Ziekenhuis serveert 6 gezonde eiwitrijke gerechten per dag
Eiwitrijke voeding in ziekenhuis draagt bij aan snellere genezing
Als je patiënten in een ziekenhuis sneller wil laten herstellen dan kan voeding een belangrijke rol spelen. Voeding krijgt binnen de zorg steeds meer aandacht. Met 6 gezonde gerechten per dag wil het Medisch Centrum Leeuwarden patiënten stimuleren om gezonder te eten. In het nieuwe concept – Puur geheten – krijgen de patiënten dagelijks 6 gerechtjes die er extra aantrekkelijk uitzien. De patiënt kan zelf kiezen wat en wanneer hij of zij eet en daarmee wordt de drempel om genoeg en gezond te eten verlaagd. Het MCL ontwikkelde het concept in samenwerking met Van Hoeckel, leverancier van innovatieve maaltijdoplossingen in de zorg. Bijzonder daarbij is dat het volledig maatwerk is: het concept is in nauwe samenspraak met medewerkers én patiënten tot stand gekomen.
Herstel bevorderende voeding
De gerechten zijn samengesteld op basis van de Richtlijnen gezonde voeding, waarbij extra aandacht wordt besteed aan voeding die met eiwit verrijkt is. Recente onderzoeken laten immers zien hoe goede voeding daarin het verschil kan maken en hoe een gezonde leefstijl preventief kan werken en Diabetes type 2 kan genezen. Op deze manier draagt het nieuwe voedingsconcept niet alleen bij aan de patiëntbeleving, het kent tevens een herstel bevorderend karakter. Het MCL heeft besloten om tot het nieuwe concept over te gaan na een succesvolle pilot op de afdeling oncologie en twee verpleegafdelingen voor onder meer interne geneeskunde, orthopedie en neurochirurgie. In twee fases sluiten komende maanden ook de andere twaalf klinische afdelingen aan.
Marketing in health, food, beauty en wellness
Ik ben er van overtuigd dat een gezonde leefstijl ervoor kan zorgen dat er bespaard kan worden op de kosten van de zorg, dat mentaal welbevinden en wellness stress kan verminderen en dat een mooi uiterlijk alles te maken heeft met gezond leven. Ik verwacht dan ook dat deze vakgebieden in de toekomst naar elkaar toe zullen groeien en dat een holistische aanpak zoals positieve gezondheid zeer succesvol kan zijn.
Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Wil je meer weten over voeding en marketing in de zorg? Of over hoe je de klantbeleving in de zorg kunt verbeteren? Neem dan contact met mij op, ik help je graag.