De gevolgen van de pandemie in 2020 hebben een grote invloed gehad op het gedrag van consumenten. Wat wordt het nieuwe normaal in 2021? Het virus blijft ook in 2021 boven ons hoofd hangen. Onzekerheid en regels wisselen af met vrijheid en onbezorgd genieten.
De gevolgen van het coronavirus, mondige patiënten en vergrijzing leiden tot een stijging van de vraag bij health professionals. Mede door corona is de is belangstelling voor gezondheid en de relatie met leefstijlfactoren als stress, voeding en beweging in het afgelopen jaar in een versnelling geraakt. Steeds meer consumenten willen gezond eten, fit zijn, bewuster leven, meer stilstaan bij dagelijkse dingen en af en toe “unpluggen”. Toch blijven veel mensen ongezonde keuzes maken met grote gevolgen. Een stijgend van de huidige zorgkosten aandeel is te herleiden tot een ongezonde manier van leven.
Gezondheid holistisch bekeken
We zien gezondheid niet meer als ziek zijn of niet ziek zijn, maar bekijken dit steeds meer holistisch. Het gaat erom hoe we eten, slapen, bewegen en hoe we in ons vel zitten. Gezondheid wordt niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. In deze visie is gezondheid niet meer het domein van de zorgprofessionals, maar ook andere professionals, therapeuten en coaches kunnen hier een belangrijke rol in spelen.
Als gevolg van de toenemende onzekerheid en armoede, mede door de coronacrisis, zien we in 2021 een grotere kloof ontstaan tussen mensen die zich goed voelen en mensen die dat niet doen.
Gezondheid en leefstijl
Door meer de focus te leggen op gezond leven, kan het zorgstelsel veranderen van ziekenzorg naar gezondheidszorg, zeggen deskundigen. Toename van preventieactiviteiten in de individuele zorg is ook nodig omdat, ondanks de toegenomen kennis over gezond gedrag, ongezonde gedragingen slechts in beperkte mate afnemen.
Via gezondheidsvoorlichting of advies op maat kan een gezonde leefstijl worden bevorderd. Het gaat immers om het vermogen om met veranderende omstandigheden om te gaan. Meer aandacht voor positieve gezondheid (gezonde voeding, meer beweging, mentaal welbevinden) kan een kansrijke uitbreiding zijn voor medische ondernemers in de zorg of voor professionals en coaches op deze specifieke vakgebieden.
Inspelen op behoefte aan positieve gezondheid?
Hoe zorg je ervoor dat klanten, ook in de toekomst, voor jou kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant? Zouden ondernemers in de zorg niet veel marktgerichter, klantgerichter, wendbaarder, ondernemender en innovatiever mogen worden? Misschien kun je je diensten uitbreiden met behandelingen op het gebied van positieve gezondheid?
Mijn visie: zet de klant centraal, kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden. Daarom ontwikkelden wij voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk een praktische marketing aanpak die zorgt voor meer bekendheid en meer nieuwe klanten voor jouw praktijk.
Volg hieronder nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van positieve gezondheid en pak je kansen.