inbound marketing strategie inge de munnik

Doe jij het offline al prima en heb je een klantenkring waar je tevreden over bent? Kun jij in 1 zin zeggen waar jouw bedrijf voor staat?  Dan ben je klaar voor de toekomst en kun je je verhaal ook online gaan vertellen. Je wil graag weten hoe je je doelgroep ook online kunt verleiden om aandacht aan jouw product of dienst te besteden.  Hoe kun je (potentiële) klanten zo efficiënt en effectief mogelijk bereiken, boeien, activeren en binden?

Maar liefst 80% van de mensen die een bepaald product of dienst willen kopen gaat eerst online op zoek naar informatie. Dit betekent dus dat ze al een hele reis op internet hebben afgelegd voordat er uiteindelijk tot aanschaf wordt overgegaan.  Het is dan ook cruciaal dat die zoekende consument jouw product of merk  tijdens deze customerjourney  zo vaak mogelijk tegen komt, dat je op een zo hoog mogelijke plaats in de zoekresultaten verschijnt.

Inbound marketing

Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten jou vinden tijdens deze zoektocht.  Niet door middel van advertenties of banners, maar dat je gevonden wordt omdat je zinvolle en handige informatie biedt voor je doelgroep.  Welke mensen kun jij helpen met jouw specifieke kennis of welk probleem kun je voor ze oplossen? Daar ga je op focussen.  Inbound marketing is daarom ook een ‘mindset’ waarbij je uitgaat van eigen kennis, kunde en kracht.  En juist daarom is deze nieuwe marketingaanpak een hele goede marketingmethode bedrijven, merken en professionals met een eigen uniek verhaal. Wanneer je bereid bent om je (vak)kennis te delen vinden klanten het de moeite waard om met je in contact te blijven. En dat werkt!

Bezoekers van je website worden klanten

Als klanten jou gevonden hebben dan doorlopen ze een aantal fasen voordat ze (trouwe) klant worden. Dit noemen we de marketingfunnel. Deze fasen zijn

Fase 1: Awareness (ze bezoeken jouw website)
Fase 2: Interesse (wat kun je voor ze betekenen?)
Fase 3: Desire (wil ik de product of dienst echt hebben, dit zijn je potentiele klanten)
Fase 4: Action (Informatie aanvragen / afspraak maken)
Fase 5: Binden (zijn ze tevreden over de ervaring die ze met je hebben)

De online marketingfunnel is een trechter. Hij begint breed en richt zich op bezoekers uit de gehele doelgroep. Het doel is om zoveel mogelijk bezoeken vanuit de doelgroep te genereren, door de verschillende fasen van de trechter te leiden en uiteindelijk te binden tot terugkerende klanten. Uitdaging is het ‘uitvalpercentage’ in iedere fase zo klein mogelijk te houden.

Gevolg: meer bezoekers, meer klanten!

De kracht van Inbound marketing is de gecombineerde aanpak van Content Marketing, SEO en social media marketing.  Om dit te realiseren moeten de verschillende componenten wel naadloos met elkaar samenwerken.

Een goede inbound marketingstrategie heeft als gevolg
•    beter bereik bij de juiste doelgroep
•    verhoogde zichtbaarheid en autoriteit
•    meer organisch bezoek (=gratis bezoek) op je website
•    meer potentiele klanten en leads
•    lagere kosten per lead

Meer weten over inbound marketing?

Wil je meer weten of inbound marketing voor jouw merk of bedrijf een goede strategie is?  Het wordt altijd maatwerk, want iedere ondernemer is uniek, heeft  zijn eigen marktgebied en eigen concurrentie. Samen kunnen wij jouw concurrenten verslaan. Ik heb de kennis en ervaring om je hierbij de helpen:

  1. Passie voor online marketing: fulltime actief op internet sinds 1999.
  2. Kennis van de markt. trends en ontwikkelingen in food, health, beauty en wellness
  3. Ondernemer met visie, daadkracht en creativiteit. Founder van Beautyspot.nl en Eetjemooi.nl en diverse andere websites en webwinkels. Ik weet hoe internet werkt.
  4. Specialist contentmarketing, social media marketing en SEO
  5. Vakkundig: Nima C, docent marketing aan HBO en SRM.
  6. Praktisch. Plan opstellen en gewoon doen. Daarna meten, weten en verbeteren.
  7. Kennis overdragen: ik deel mijn kennis en ervaring graag met anderen
  8. Humor. Ik neem mezelf niet altijd even serieus.

Wil je weten hoe er meer bezoekers naar je website kunt trekken en hoe je zo veel mogelijk leads of afspraken kunt genereren? Mail je naam en de URL van je website. Ik laat je dan weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn om met behulp van inbound marketing meer klanten te werven.