Online marketing in de praktijk

Als ondernemer zet je online marketing in om te groeien. Groeien in termen van meer bekendheid bij de consument, meer afspraken in je praktijk, meer nieuwe klanten.

In de praktijk zie ik dat ondernemers een mooie website laten maken en actief zijn op social media. Als ik aan deze ondernemers vraag waarom ze dat doen, dan hoor ik vaak: “Ik wil bij de eerste 3 staan in Google” of “Ik wil elke dag iets posten op Facebook”. Ze zijn druk bezig met online marketing, om ‘zichtbaar’ te worden. Daarmee willen ze de aandacht van mensen grijpen en vervolgens hopen ze dan dat die mensen ooit klant bij hen worden. Helaas zien ondernemers vaak (te) weinig resultaat van al die inspanningen en hebben ze geen idee wat het voor hen wel zou kunnen opleveren.  Het is belangrijk om je te realiseren dat online marketing geen doel op zich is, het is een manier om ervoor te zorgen dat jij jouw bedrijfsdoelen (meer bekendheid, meer klanten, meer omzet) behaalt.

Online marketing effectiever inzetten

Een goede online marketing aanpak begint met het bepalen van je marktsituatie. Met een grondige kennis van je markt en je doelgroep verhoog je uiteindelijk de effectiviteit van je online marketing inspanningen.  Voordat je met online marketing begint zou je antwoord moeten kunnen geven op onderstaande 3 vragen:

  1. Weet jij wie jouw doelgroep is?
    Om succesvol op internet te kunnen opereren moet je weten wie (welke doelgroep) je wil bereiken. Zijn het mannen of vrouwen? Welke leeftijd hebben ze?
  2. Weet jij waar je goed in bent in vergelijking met je concurrenten en wat je voor je doelgroep kunt betekenen?
    Als je in staat bent om aan jouw doelgroep uit te leggen waar jij goed in bent, dan kun je dit via je website en social media communiceren. Wanneer jouw doelgroep jou bijzonder vindt zal deze over jou gaan praten en jouw kant opkomen. En daarom is het belangrijk dat je jouw boodschap zodanig formuleert dat potentiële klanten begrijpen wat je voor ze kunt betekenen en ze de stap zetten om klant bij je te worden.
  3. Hoe kom je online in contact met jouw doelgroep?
    Via welke kanalen ga je je boodschap overbrengen? Via jouw website? Maar hoe komen potentiële klanten dan op jouw website terecht? Via zoekmachine optimalisatie? Via Social Media? Via online adverteren?

Als je weet wie jouw doelgroep is en welke boodschap jij voor je doelgroep wil vertellen kun je aan de slag. Dan pas is het moment aangebroken om te kijken op welke manier je je website, social media en andere marketingtools wil in gaan zetten.

Online marketing strategie

marketing strategie met resultaat

Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, ik begrijp de uitdagingen die hier voor veel bedrijven en professionals nog liggen.  Als (online) marketing expert help ik ondernemers in health, food, beauty en wellness om hun bedrijf te laten groeien door online marketing strategisch in te zetten. Speciaal voor vakprofessionals met een eigen praktijk heb ik hiervoor de no nonsense marketingaanpak ‘Reset & Shine Online ontwikkeld.

Hoe lijkt het jou om een sparring partner te hebben die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing en bovendien jouw branche goed kent? Het wordt altijd maatwerk, want iedere ondernemer is uniek, heeft zijn eigen marktgebied en eigen concurrentie.

We beginnen met een vrijblijvend kennismakingsgesprek (telefonisch of via Skype). Tijdens dat gesprek kunnen we samen bepalen welke hulp jij nodig hebt en wat ik wel (en niet) voor je kan betekenen.
Of je kunt de Quickscan invullen. Ik zal dan je website bekijken en vrijblijvend aangeven wat ik voor je kan betekenen.