goede website

Wat is een goede website

Wat is nou een goede website?

Over smaak valt niet te  twisten. Alleen een mooie trendy website of juist alleen een SEO geoptimaliseerde website is vaak niet goed genoeg.  Volgens  mij is een goede website een succesvolle website waarmee je resultaten kunt halen: meer bezoekers, meer leads, meer merkbekendheid. Dus niet een website die alleen maar geld kost, maar ook wat voor je oplevert. Het hangt dus af van je doelstellingen en je beschikbare middelen.  Toch zijn er wel een aantal criteria te noemen waaraan een goede website moet voldoen. Daarom is onze checklist waarmee jij jouw website kunt toetsen.

1. Merkbeleving en positionering

Je hebt maar één kans op een eerste indruk. De uitstraling van je website bepaalt in zeer korte tijd wat de bezoeker bij jouw product, merk of bedrijf voelt. Een goede website versterkt de propositie, de inhoud en de vormgeving van je website onderbouwen jouw merk.

2. Communicatie en binding met de doelgroep

Vertel de bezoeker in logische stappen het unieke verhaal van jouw product, merk of bedrijf. Deel kennis met je doelgroep zodat zij zich verbonden voelen. Laat zien dat je hun belevingswereld snapt en dat je meerwaarde biedt. Gebruik je site in combinatie met kanalen zoals social media en laat die elkaar versterken. Ga de dialoog aan.

3. Vindbaarheid

Als je site niet wordt gevonden in Google dan heb je er niets aan. In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Zorg ervoor dat je gevonden wordt op de juiste zoekwoorden en zorg ervoor dat je zichtbaar bent.

4. Gebruikersvriendelijke website

Bekijk je website door de ogen van de gebruiker en zet de klant centraal in alles wat je doet. Zorg ervoor dat er overal op de website goed te zien is van wie deze is en wat de website de bezoeker nu eigenlijk te bieden heeft.

Als een bezoeker binnen enkele seconden geen reden ziet om op de homepage te blijven, haakt hij af.  Dat kun je zien in de  ‘bounce rate’  van Google Analytics. Als de bouncerate hoog is spreek je niet de juiste doelgroep aan, want zij vinden kennelijk niet op jouw website waar ze naar op zoek waren.

5. Conversie

Wat wil je dat de bezoeker doet op je website? Leidt ze naar een vriendelijke en logische wijze van actie: aankoop doen, contact opnemen, inschrijven mailinglist, reageren etc. Vaak verwachten we dat een bezoeker wel uit zichzelf naar de contactpagina gaat maar dat blijkt in de praktijk absoluut niet het geval.

6. Content

Formuleer een contentstrategie. Stem je foto’s, video’s en teksten af op je zoekwoorden maar zorg er ook voor dat jouw tekst, jouw artikelen, jouw blogs, jouw posts passen bij jouw merk . Gebruik de woorden die jouw doelgroep ook gebruikt en spreek de taal van jouw klanten. Authentieke en unieke content zorgt ervoor dat merkbeleving goed is, en je wordt ook beter gevonden door Google.

7. Meten, weten en verbeteren

Een goede website is essentieel voor de customer journey (klantreis). De website moet antwoorden in elke fase van het koopproces en is dus een belangrijk verkoopmiddel als je weet dat een aankoopproces voor vooral  online plaatsvindt. Dat geldt dus ook voor sites die geen directe verkoop beogen.

Tot slot nog enkele technische aspecten.

8. Laadsnelheid

Websites die hoge scores halen in de snelheidstest van Google én goede content hebben zullen stijgen in Google ten koste van websites die ook goede content hebben, maar slecht scoren in de test. Zorg ervoor dat de website snel laadt, het kan net het verschil maken.

9. Responsive

De meeste bezoekers oriënteren zich via hun mobiele telefoon op een product of dienst. Jouw website moet dus optimaal functioneren op een kleiner smartphone scherm. Met een slim responsive design, wordt jij op alle devices goed gevonden!

10. Flexibel en duurzaam design

Markten zijn continu in beweging. Ook die van jou. Een website moet mee kunnen bewegen: met nieuwe technieken, met nieuwe toepassingen met eigen innovaties etc. Bedenk vooraf aan welke mogelijke veranderingen en innovaties de website aangepast moet kunnen worden.

Heb jij een goede website?

Twijfel jij of jouw website wel goed genoeg is voor jouw doelstellingen? Heb jij te weinig leads? Heb je geen zin of tijd in online marketing, maar wil je wel resultaat?
Ik help je graag. Neem contact op of vul de quickscan in.