De ene na de andere winkel verdwijnt, en vooral de modewinkels worden hard getroffen. De Nederlandse markt voor kleding en schoenen is in de afgelopen maanden behoorlijk wakker geschud. De consument is de afgelopen jaren steeds minder gaan uitgeven en dat heeft zichtbaar effect gehad op de positie van fashionretailers. Daar komt dan nog de verschuiving van offline aankopen naar online aankopen bij. Het gevolg hiervan wordt nu steeds pijnlijker zichtbaar in de winkelstraat. Voor retailers betekent dit dat men rekening moet houden met een nieuwe werkelijkheid: de markt zoals zij die kennen uit de periode voor 2010 is voorgoed verleden tijd. Consumenten geven structureel minder uit aan kleding en het aantal koopmomenten ligt fors lager dan voorheen.

Consument koopt minder in winkels en meer online

Gebaseerd op cijfers over online en offline koopgedrag blijkt dat een gemiddelde koper van kleding en schoenen in 2015 1% minder uit gaf. In 2014 was de gemiddelde bezuiniging op kleding en schoenen 4%.  Door een lichte toename in het aantal kopers van kleding en schoenen bleef de totale markt in 2015 stabiel. De bestedingen zijn echter wel op een andere manier verdeeld. Offline aankopen zijn in 2015 met 2% gedaald, terwijl online aankopen met 15% gestegen zijn. Het online aandeel binnen de markt voor kleding en schoenen komt daarmee voor 2015 uit op 16%.

Sentiment van de consument negatief

Fashion retail wordt sterk beïnvloed door weersomstandigheden en ook vooral door het sentiment van de consument. In het sentiment van de consument zijn lichte verbeteringen zichtbaar. In 2016 verwacht 26% van de consumenten minder uit te gaan geven aan kleding en schoenen, voor 2015 lag dit percentage op 31%.  Dit is mogelijk een signaal dat het dieptepunt in 2015 bereikt is. Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat Nederlandse consumenten niet positiever zijn geworden over hun inkomensverwachtingen in 2016. En recentelijk daalt het consumentenvertrouwen opnieuw.

Wat kan de retailer hier zelf aan doen?

Dit betekent niet dat het voor retailers niet mogelijk is om in 2016 groei te realiseren. Om overeind te blijven in deze nieuwe werkelijkheid is het echter essentieel om in te spelen op de behoefte van doelgroepen. Door de daling in het aantal koopmomenten is het bovendien zaak om,  wanneer de klant in een kooplustige stemming is,  met het juiste aanbod een prettige winkelomgeving en een goede service het aantal artikelen in het winkelmandje te vergroten. Een bezoek aan de winkel is daarmee steeds meer een ‘moment of truth’.

Inspelen op nieuwe ontwikkelingen

Worstel jij met de online propositie van jouw bedrijf? Wil je weten hoe je online marketing en offline marketing het beste in kunt zetten? Vul dan de Quickscan in, ik help je graag.

Bronnen:
GfK Consumer Jury – registratie van aankopen van kleding, schoenen en accessoires van 12.500 Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder voor zichzelf en anderen, periode januari 2013 tot en met december 2015
GfK onderzoek Consumentenvertrouwen – meting november 2014 en november 2015, n=1.246