Social Media Trends 2018

Wat moet je in 2018 strategisch aanpassen om meer uit social media te halen?

Alle social media trends van 2018 voorspellen dat het organisch bereik op social mediakanalen verder zal afnemen. Met een post op Facebook op een pagina met 1000 likes bereik je nog maar 50 tot 150 mensen.  Daarom zal het voor veel bedrijven in 2018 een uitdaging worden om een duurzame Social Media Strategie te bedenken die niet meer afhankelijk is van organische plaatsing in Facebook en andere sociale media. En dat betekent dat je een herkenbare identiteit moet creëren en met pakkende content (teksten, foto’s, video’s) en gerichte social media campagnes moet gaan zorgen voor een sterke online identiteit en meer bezoekers op je website.  Ook moet je de ROI van je investeringen op Social Media op de juiste manier monitoren zodat je kunt zien wat voor jouw bedrijf wel of niet werkt en kunt bijsturen waar nodig. Voor 2018 adviseer ik de volgende strategische speerpunten.

Vergroot je bereik met betaalde advertenties op social-mediaplatforms

Het organische bereik van veel Social media platforms neemt af.  Om je doelgroep te blijven informeren is het noodzakelijk om te gaan adverteren op Facebook, Instagram en LinkedIn. Zorg ervoor dat je de creatieve uitingen regelmatig test bij het ontwikkelen van je social mediacampagnes. De testresultaten leveren je waardevolle gegevens op om je marketingplan te verbeteren.  Remarketing van websitebezoekers via advertenties op sociale media is een uiterst effectieve strategie.

Maak gebruik van influencers

marketing influencers social mediaInfluencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Er zijn vier categorieën van social media influencers:
• mega-beroemdheden (1 miljoen-plus volgers),
• macro-influencers (10.000 tot 1 miljoen volgers),
• micro-influencers die populair zijn bij een nichemarkt van (5.000 tot 10.000 volgers)
• nano-influencers die al fan van een merk zijn en actief zijn op sociale media maar minder dan 5000 volgers hebben.

De meeste grote consumentenmerken werken met macro-influencers. Voor een bericht met jouw merk of product erin betaalt men al snel de hoofdprijs. Kleine bedrijven hebben het meeste succes in samenwerking met micro- en nano-influencers. Dit zijn populaire personen in een lokale markt of nichemarkt die vaak een zeer betrokken, kleine groep volgers bereiken. Ze werken voor lagere tarieven en kunnen een bedrijf ook helpen bij het genereren en testen van inhoudelijke ideeën.

Om te zien wat influencers betekenen voor jouw bedrijf werken wij met met software om sociale media te monitoren . Zo weten we wie, wat, waar, wanneer en waarom iemand iets over jouw product, merk of organisatie gezegd heeft.  Zo zie je wat de opbrengsten van jouw investering  en waar je eventueel bij kunt sturen.

Experimenteer met chatbots en berichten-apps

De term “chatbot” verwijst naar een computerprogramma dat menselijke gesprekken simuleert door middel van spraakopdrachten of tekst chat. Marketeers experimenteren met manieren om bots te gebruiken voor de klantenservice. Facebook introduceerde bots in Messenger voor de Facebookpagina’s van bedrijven.  Ondanks het feit dat chatbots zich nog in de beginfase van ontwikkeling bevinden, ligt hun grote belofte in hun vermogen om eenvoudig interactieve berichtenuitwisseling te bieden die veel gestelde vragen beantwoordt en gebruikers in staat stelt om meldingen over aanbiedingen en deals te ontvangen. Aangezien deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen staat adviseren we je om eerst te werken met Facebook Messenger voordat je zelf een bot voor je bedrijf laat maken.

Produceer meer video-inhoud

Een social video is een kort filmpje dat als communicatie wordt ingezet op social media. Uniek materiaal dat jij exclusief kunt inzetten om jouw persoonlijke boodschap aan je doelgroep te vertellen. Natuurlijk en geloofwaardig overkomen is op sociale media vaak het effectiefst, maar je video uit de losse pols filmen kan een beetje té authentiek zijn. Dat komt meestal niet erg professioneel over en soms zelfs nogal goedkoop. Maak deze afweging in elk geval bewust.

Bedenk dat aan iedere video een communicatiedoelstelling ten grondslag zou moeten liggen en dat ze niet alleen ‘leuk’ moeten zijn. Wees creatief! Houd je video’s kort en zorg ervoor dat je tekst overlays toevoegt die een verhaal vertellen als de audio is gedempt. Mensen praten alsof er in de toekomst alleen nog maar video’s zullen worden geplaatst op social media.  Wij denken dat video wel een belangrijk medium is en sterk groeiend middel is, maar dat tekst, foto’s en audio zeker niet zullen verdwijnen.

Inbound marketing voor professionals

Professionals moeten meer gebruik gaan maken van inbound marketing. Door het delen van je (vak) kennis bied je je (potentiele) klanten waardevolle inzichten in plaats van verkooppraatjes. Deze nieuwe marketingaanpak werkt goed voor professionals met een eigen uniek verhaal. Wanneer je bereid bent om je (vak)kennis te delen vinden klanten het de moeite waard om met je in contact te blijven.

Ook in 2018 staat de klant centraal. Succesvolle bedrijven verzamelen en analyseren gegevens van digitale kanalen om authentieke, persoonlijke berichten te creëren die gericht zijn op het verbeteren van de relaties met klanten en prospects.

Succesvolle online marketing strategie

Voor een complete online marketing strategie werk ik samen met partners zoals art-directors, SEO bureau’s of copywriters. Met een slimme online marketingstrategie creëren we een herkenbare bedrijfsidentiteit voor je. Met een goede vindbare website, pakkende content (teksten, foto’s, video’s) en social media campagnes zorgen we voor meer bezoekers, meer leads en dus ook voor meer klanten (B2B en B2C). Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Wij zorgen voor lekkere Bossche Bollen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *