salonmarketing uitbesteden

Online marketing van jouw salon: zelf doen of uitbesteden?

Je hebt een mooie website en je doet je online marketing voor je salon, kliniek of praktijk zelf.  Het kost je veel tijd en energie, maar er komt te weinig uit.  “En hoe weet je dat dan?” vraag ik dan,  “Meet je überhaupt of je website iets oplevert?”. Het antwoord luidt dan vaak: ‘Tsja, dat weet ik eigenlijk niet, maar ik krijg geen nieuwe klanten via mijn website, er gebeurt gewoon niks’.

Meer resultaat uit jouw website

Als je je wil richten op het vergroten van de omzet of als je meer afspraken wil, dan is het belangrijk dat je zelf eerst antwoord geeft op een aantal vragen. Dit zijn ze

  • Wat is het doel van je website?
  • Voor wie is je website bedoeld?
  • Wat is je verzorgingsgebied?
  • Voor welk probleem en welke behoefte heb jij de oplossing?
  • Wat bied je aan op je website?

Ja ja, dat weet ik allemaal zul je misschien denken. Wat heb ik aan dit theoretisch gedoe? Ik heb een mooie website laten maken, ik heb dit ook met mijn webbouwer besproken en daar zijn deze dingen allemaal al lang in verwerkt. Toch is het goed om hier toch nog eens bij stil te staan. Want hoe beter jij bovenstaande vragen kunt beantwoorden, des te gerichter kun jij je website inzetten voor jouw eigen salon, kliniek of praktijk

Kijk vanuit je klant naar je website

Natuurlijk weet je precies wat je doet en voor wie jouw diensten of producten geschikt zijn. En toch zeg je dat je website niet het rendement oplevert dat je ervan had verwacht. Jij wilt meer!

Bekijk je website eens vanuit het perspectief van je klant. Wordt het voor de klant meteen duidelijk welk probleem jij voor hem/haar kunt oplossen? Of vertel je vooral welke opleiding jij hebt gedaan, welke diploma’s je hebt gehaald en wat je allemaal kan? Heb jij wel eens aan een klant gevraagd hoe iemand bij jou terecht is gekomen? Vraag het eens gewoon. Je zult versteld staan wat je te horen krijgt en wat je daarmee kunt verbeteren in je website.

Durf te kiezen, waar sta jij voor? Waar ben jij goed in?

Je website is er niet voor iedereen en mensen komen niet zomaar naar je website. De meeste mensen gaan gericht op internet zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Durf te kiezen wie je wilt aanspreken. Waar ben jij anders in of beter in dan anderen? Zorg ervoor dat je voor klanten en potentiële klanten herkenbaar bent in al je uitingen. Zeker op je website. Als je niet kunt uitleggen waar jij zo goed in bent dan verlaat de klant jouw website snel.

Meet het verkeer op je website

Weet jij welke mensen jouw website bezoeken? Of heb je geen benul wat er eigenlijk gebeurt. Zorg ervoor dat je het verkeer meet op je website. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics. Met deze gratis tool van Google krijg je inzage in je bezoekers en hun gedrag op je website.

Meer afspraken via je website

Je zou kunnen zeggen: hoe meer bezoekers je op je website hebt, hoe meer afspraken je website voor je kan genereren. De vraag is alleen of het relevante bezoekers voor salon, kliniek of praktijk zijn en of jouw website de juiste bezoekers wel aanspreekt. Herkennen ze zich in wat jij voor ze kunt betekenen? En hebben ze het vertrouwen dat jouw diensten of producten een concrete oplossing bieden? Zorg vervolgens dat je bezoekers eenvoudig en gericht contact met je kunnen opnemen.

Succesvol op internet zijn is geen kunst

Succesvol op internet zijn, is geen kunst. Dat geldt ook voor jou. De succesvolle ondernemers op internet hebben een gemeenschappelijke aanpak. Graag deel ik deze ingrediënten met je:

Als je met bovenstaande punten aan de slag gaat, dan zul je het verschil gaan merken.  Online marketing is net als bij ‘gewoon’ ondernemen gewoon hard werken, het bijhouden van je social media en je website kost immers tijd. En als het goed is dan zie je dat in je resultaten terug. Meer bezoekers op je website, meer afspraken.

Online marketing zelf doen of uitbesteden.

Je kunt je online marketing zelf doen of uitbesteden. Er zijn veel voordelen om zelf je online marketing te doen:

  • Je kent je eigen bedrijf en je doelgroep, je weet wat er speelt en leeft onder klanten
  • Jij hebt de kennis van jouw verzorgingsgebied en je klanten.

Als de resultaten tegenvallen kun je jezelf afvragen of je wel de juiste zoekwoordcombinaties gebruikt om verkeer naar je website te krijgen. En of je met de website wel de doelgroep aanspreekt die jij in je salon, kliniek of praktijk wil krijgen.

Of ga je uitbesteden?

Het is voor een salon, kliniek of praktijk vaak niet realistisch om iemand aan te nemen die alleen maar met online marketing bezig is. Het kost geld en moeite om een deskundige online marketeer in huis te hebben. Online marketing is een vak apart, een vak dat nogal eens wordt onderschat. Het is niet iets wat je er even bij kunt doen. Heb je de goede zoekwoorden? Spreken de teksten op de website jouw doelgroep aan? Worden de social media op de juiste manier ingezet?  Is de website technisch in orde?

Een ervaren online marketeer kan structuur aanbrengt in jouw online marketing, de resultaten van website monitoren en kijken op welke gebieden je verbeteringen kunt aanbrengen.

Combinatie van zelf doen en uitbesteden

Je kunt veel zelf doen, maar niet alles. Online werkt het niet als je alleen maar roept hoe fantastisch jouw product of dienst is. Je hebt hiervoor een deskundige nodig, iemand die het vak van online marketing kent en up-to-date is met de nieuwste technieken en inzichten.

Een combinatie van zelf doen en uitbesteden is naar mijn idee het beste.  Je kunt samenwerken met een sparring partner die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing zodat je zeker weet dat jouw website goed vindbaar is op de zoekwoorden die bij jouw salon, kliniek of praktijk passen. Zelf schrijf je artikelen over je vak of bedenk je promotie activiteiten. Wat jij leuk vindt en waar jij tijd voor vrij kunt maken.

Je kunt mijn externe hulp inhuren naar wens. Of het nu gaat om 1 uur per maand of meerdere uren per maand? Zie mij als de online marketingafdeling die je zelf niet hebt.  Ik heb een frisse blik op jouw op jouw salon, kliniek of praktijk en  kan helpen om structuur aan te brengen in  jouw online marketing strategie.  Je kunt mij inschakelen voor online marketing activiteiten waar je zelf te weinig kennis van hebt of geen tijd voor hebt.

Wil je aan de slag met ondersteuning van mij? Dat kan, huur mij in als jouw online marketing coach ,  Boek een strategie sessie of vul de quickscan in.