groei online winkelen Bron: eurostat

Online winkelen groeit in 2016

Online winkelen groeide in 2016. In 2007 kocht 1 op de 2 Europese internetgebruikers weleens iets op internet. Eind 2016 is dat opgelopen tot twee op de drie (66%). Nederland zit met 79% flink boven het Europees gemiddelde. Dat blijkt uit de recentste cijfers van Eurostat, het Europees statistisch bureau.

Wie kopen er online?

De groep 25 – 34-jarigen is de grootste groep kopers op internet met 75% van het aantal internetgebruikers. Onder de groep 14 – 24-jarigen groeit het aantal internetkopers snel, sinds 2007 steeg het aantal kopers in deze categorie van bijna de helft tot 68% van alle internetgebruikers. Het geslacht, opleidingsniveau en de werkgelegenheidssituatie hebben allemaal invloed op de e-commerce-activiteit. Voor mannen is het aandeel van de online shoppers onder internetgebruikers iets hoger dan voor vrouwen (respectievelijk 67% en 65%), terwijl de  internetgebruikers met een hoger opleidingsniveau vaker online kopen dan mensen met een lager opleidingsniveau. Werknemers en zelfstandigen bestellen meer goederen en diensten via internet (71%) dan werkloze internetgebruikers (50%).
Mensen hebben nog wel moeite om bij een onbekende webshop te kopen.

Wat koopt men online?

Kleding en sportkleding blijven de populairste producten om te kopen. Deze artikelen werden het afgelopen jaar door 61% van de online shoppers gekocht, met name door de jongeren (69%). Dan volgen reizen en vakantieverblijven (met 52%) die relatief vaker door de groep 55-74 jaar online worden gekocht. De 25- tot 54-jarigen blijken vooral huishoudartikelen online te kopen. Qua budget bevinden de meeste aankopen zich in de prijsrange van 100 tot 499 euro.  Minder populair om online te kopen zijn de boodschappen (16-25%) en medicijnen (5-15%).

Problemen tijdens het online shoppen

Bijna zeven online shoppers heeft geen problemen gehad bij het kopen of bestellen van goederen of diensten in de afgelopen 12 maanden. De problemen die het meest gerapporteerd werden bij het online kopen zijn

• Een latere levering dan afgesproken (17%)

• Een technisch probleem op de website tijdens het bestellen of betalen (13%)

• Het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen goederen of diensten (9%)

• Moeilijkheden bij het vinden van informatie over garanties en andere wettelijke rechten (5%)

• Hogere kosten dan aangegeven (4%)

• Moeilijk om klachten in te dienen of schadevergoeding te krijgen na het indienen van een klacht (3%)

• Problemen met fraude (3%)

 

Webshop beginnen?

Wil jij een webshop beginnen?  Ik help je graag! Vul de Quickscan in, dan neem ik contact met je op.