Inge de Munnik online marketing strategie

Online marketing voor de schoonheidssalon

De meeste mensen kennen mij als founder van Beautyspot.nl. Dit is het platform waar ik de beautyprofessional wil helpen om nog beter te ondernemen of nog beter te worden in het vak. Wat misschien minder bekend is, is het feit dat ik geen opleiding in uiterlijke verzorging heb gedaan, maar levensmiddelentechnologie gestudeerd heb met een specialisatie in marketing (NIMA C). In het verleden was ik onder andere docent marketing aan de HAS Hogeschool in den Bosch.

Gespecialiseerd in online marketing strategie sinds 1999

Mijn passie voor zelfstandig ondernemen, online marketing  en innovatie is altijd de rode draad geweest in mijn carrière.  Ik ruilde mijn vaste baan (docent marketing aan een hogeschool) in voor een onzeker bestaan.Toen eind jaren ’90 internet opkwam wilde ik graag uitzoeken op welke manier je producten kunt verkopen via internet. Het werd een parfumerie met online geuradvies. In 2000 werd ik de eerste vrouwelijke beheerder van Startpagina. Van de beauty.startpagina.nl natuurlijk. En zo kwam ik als nuchtere datadriven marketeer in de glamourous beautywereld terecht.

Daarna ontwikkelde en exploiteerde diverse online concepten.  In 2011 gaf ik het boek “Eet je Mooi in 28 dagen” in eigen beheer uit met de daarbij behorende website www.eetjemooi.nl.  Ook werd ik met een aantal vrouwelijke partners winnaar van de Webwinkelvakdagen 2011 met de webwinkel Honneponnen, de winkel die het leven van vrouwen leuker maakt.  De herenonderbroeken die de verspreiding van nare geurtjes tegengingen werden een groot succes. Bekijk hier de online concepten en campagnes  die ik heb ontwikkeld.

Online marketing voor Beautyspot.nl

Op 1 maart 2013 ging ik een samenwerking aan met Jaarbeurs.  Daar bracht ik de website Beautyvakbeurs.nl van Jaarbeurs en mijn eigen website Schoonheidsspecialistennieuws.nl samen in het nieuwe Beautyspot.nl. Ik was medeverantwoordelijk voor de initiële technische opzet van het platform.  Na de introductie van Beautyspot.nl op 28 oktober 2013 werd ik verantwoordelijk voor de online marketing, content, traffic, social media en verdere conceptontwikkeling van Beautyspot.nl. In drie jaar tijd ontwikkelde het platform zich van een underdog positie naar een belangrijke informatiebron voor de ondernemers in de professionele beautybranche. Eind 2016 is er sprake van 3x meer traffic en 80% van de bezoekers bereikt de website via organisch zoekverkeer en social media (gratis dus). Het bereik van het online platform is vele malen groter dan dat van traditionele vakbladen en heeft na de brancheorganisatie Anbos het grootste bereik onder de doelgroep. Daar ben ik supertrots op.

Consumentengedrag wordt meetbaar

Wat vind ik leuk aan online marketing? Het blijft fascinerend om te zien hoe mensen zich gedragen als ze op zoek zijn naar informatie of een product willen kopen. Waarom kopen mensen bepaalde artikelen in een speciaalzaak en anderen bij de discounter? Waarom komen mensen naar een salon, kliniek of praktijk? Komen ze er voor de kennis en advies van de professional of komen ze voor het merk dat er verkocht wordt? Waarom is het te woord staan van een ontevreden klant zo belangrijk en welke effecten krijg je als een klant zo blij is omdat hij of zij meer krijgt dan men verwacht? In real live kunt je niet zien wat er in die hoofden van consumenten omgaat. Het leuke aan online marketing is dat je het gedrag van de mensen ‘aan de achterkant van de website’ wel gewoon kunt volgen. Als je de webstatistieken goed bekijkt kun je precies zien hoe mensen zich gedragen. En eigenlijk is dat best simpel. Als ze iets niet interessant vinden dan haken ze gewoon af en verlaten ze de website. Maar als ze iets wel leuk vinden blijven ze langer of ze kopen een product. Ik bekijk de statistieken van de website goed en kom daardoor beter te weten wat consumenten willen.

Online marketing voor de schoonheidssalon?

Per 1 januari 2017 zijn de beautyvakbeurzen en het online platform Beautyspot.nl van Jaarbeurs overgedragen aan leveranciersvereniging BTP. En daarmee eindigt ook mijn werk voor Beautyspot.nl.  Ik wil nu ook de echte beautyprofessionals en andere ondernemers met een kliniek of praktijk aan meer klanten en omzet helpen. Deze nieuwe online marketingaanpak (die in vaktermen inbound marketing heet) heeft zich voor Beautyspot.nl bewezen.
Maar deze marketingaanpak kan ook heel goed gebruikt worden door de ondernemer die zich durft te onderscheiden. Vaak is dat de betere salon, kliniek of praktijk.  Deze  beauty- en healthprofessionals hebben veel vakkennis en kunnen deze inzetten om lokaal hun voorsprong pakken.  Samen met de ondernemer scherp ik de online propositie opnieuw aan.  Door middel van het slim inzetten van contentmarketing, social media en SEO bouw je ook online autoriteit en dat uit zich in meer bekendheid, meer bezoekers naar je website en in meer afspraken.

Het is deze kennis en ervaring die ik graag wil inzetten om organisaties, merken en professionals het helpen bij het bepalen van hun (online) propositie. Online marketing voor de schoonheidsbranche, maar ook voor andere ondernemers die consumenten willen helpen bij een gezonde leefstijl. (food, healthwellness) Wil je weten wat ik voor je kan betekenen?

Wil jij online beter zichtbaar worden? Of wil je je positie in Google verbeteren? Vraag dan hier een gratis quickscan aan.