millennials bereiken

Millennials bereiken via digitale media – de nieuwste inzichten

Millennials zijn een belangrijke doelgroep en ze hebben veel invloed op het huidige wereldbeeld. Hoewel er geen eenduidige definitie van millennials (generatie Y) is, gaat het vaak om de mensen die geboren zijn tussen  1980 en 1995, hun vormende jaren hadden zij aan het begin van het nieuwe millennium.  Het is een groep die vaak niet begrepen wordt en waar veel kritiek op is, maar tegelijkertijd wordt er ook veel van ze verwacht.  Hoe kun je deze interessante doelgroep online bereiken? Daar ging het onder andere over tijdens het Media Pioniers event van Multiscope dat afgelopen week in Den Bosch plaats vond. De belangrijkste learnings op een rijtje.

Gebruik van digitale media

Aan welke aanbieders van video on demand, tv, music streaming, radio, social media, nieuws, e-reading en gaming besteden Nederlanders het meeste tijd en geld? En via welk scherm (mobiel, tablet of desktop)? Multiscope maakte tijdens het Media Pioneers event meer cijfers bekend uit de Smart Media Monitor, een grootschalig marktonderzoek naar digitaal mediagebruik in Nederland.  Uit dit onderzoek blijkt dat jongeren (18-34 jaar) hun tijd online op andere mediakanalen doorbrengen dan 50-plussers.  Facebook, Netflix en YouTube zijn leider in verschillende mediasegmenten. De gemiddelde Nederlander besteedt al even veel tijd aan video on demand qua kijktijd (in minuten) als aan lineair TV kijken, maar de millennials kijken weer veel minder naar lineaire TV dan de gemiddelde Nederlander. De veranderingen gaan ongelooflijk snel. De versplintering in kijktijd en gedrag zorgt voor uitdagingen in het bereik van verschillende doelgroepen.

Influencermarketing

Bob ten Berge van RTL MCN (MultiChannel Network) maakte duidelijk hoe televisiezender RTL samen wil gaan werken met influencers om het bereik onder millennials te vergroten. RTL heeft immers al bestaande contacten heeft met adverteerders, het lijkt dan een logische stap om samen met deze creators nieuwe concepten te gaan ontwikkelen.  Hierdoor krijgt de influencer een vaste inkomstenstroom en kan deze ook inhoudelijk begeleid worden in zijn of haar carriere. RTL MCN probeert op deze manier een cross-over met de lineaire TV te bewerkstelligen.

Zo zijn Thomas en Stefan van StukTV  samen met Cordaid naar Oeganda in Afrika geweest om te zien met wat voor problemen men daar te maken heeft terwijl RTL Boulevard op televisie aandacht vroeg voor Cordaid.  Dat verklaart dan ook meteen waarom Anna Nooshin en Frank Dane de laatste tijd steeds vaker in RTL Boulevard te zien zijn en waarom we Giel de Winter bij Galileo zien.

Zou het dan echt zo zijn dat straks de millenials  en de babyboomers weer gezellig naar Boulevard kijken op de bank? Ik vraag me af of dit gaat werken.  Facebook en Instagram werden groot door millennials, maar toen ze mainstream werden, waren de de millennials al weer ergens anders, zo blijkt ook het dagelijks gebruik van social media in 2018.  En RTL is niet uniek in haar samenwerking met influencers, er zijn inmiddels veel meer initiatieven op dit gebied.

Wees relevant, kies het juiste moment en het digitale mediakanaal

Vice.com richt zich op de millennials en is anders dan de ‘traditionele’ nieuwsmedia. Ze willen originele verhalen en documentaires brengen over alles wat er toe doet. Het Amerikaanse mediabedrijf heeft een tijdschrift, een website, een televisie- en filmproductiebedrijf, een platenlabel en vanaf 2015  ook een eigen televisiekanaal :Viceland.

Volgens Rens Verwij van Vice.com is er op dit moment al veel te veel content, niemand zit op nog meer (branded) content te wachten. Je kunt wel contentmarketing inzetten, daarmee plan je strategisch wat je publiceert, de invalshoek die je kiest om het onderwerp te brengen en op welk moment.  Begin dus niet met de productie van content, maar stel je verhaal centraal. Het moet jouw doelgroep aanspreken en relevant voor ze zijn. De volgende vraag is wat de mindset van je publiek is op het moment dat ze het verhaal ontvangen. Zijn ze onderweg, zijn ze aan het multitasken of is de volledige aandacht op jouw mediakanaal gericht? Welke media kanaal is dan het meest geschikt?  Pas als je hierover een besluit genomen hebt ga je beginnen met de content creatie in het format van het mediakanaal waar je je op richt.

Personalisatie

Het doel van NU.nl is om relevant nieuws te bieden. Personalisatie is daarbij van groot belang. Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van Nu.nl haalt inspiratie uit Spotify (Discover Weekly, Your TimeCapsule), Google Now en The Guardian. Onder andere met A/B testen en eerste releases op Android toestellen is NU.nl aan het testen hoe ze NU.nl persoonlijker maken met geautomatiseerde voorkeuren en lokale berichten.

Visie op digitale media

Verschillende pioniers in (nieuwe) digitale media zijn heel bewust bezig met het bereiken van hun doelgroep. Voor adverteerders blijft het een uitdaging om via nieuwe media de juiste doelgroep te bereiken, zoals vrouwen of millennials Omdat we bereik en engagement kunnen meten bij campagnes via digitale media, krijgen we steeds meer grip op het effectief bereiken van specifieke doelgroepen.

Dat geldt niet alleen voor het bereiken van millennials, maar ook voor het bereiken van Generatie Z.  Ik heb daar met verschillende campagnes al de nodige kennis en ervaring mee opgedaan en er goede resultaten mee bereikt.  Wil jij weten hoe je een specifieke doelgroep kunt bereiken via nieuwe media, maar wil je niet meteen de hoofdprijs betalen? Neem dan contact met mij op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *