gebruik social media in 2018

Dagelijks gebruik social media 2018 in Nederland

Het gebruik van en vertrouwen in Social Media lijkt zich te hebben gestabiliseerd in 2018, zo blijkt uit het Nationale Social Mediaonderzoek 2018 van Newcom*. Als we de ontwikkeling in het gebruik van social media in 2018 vergelijken met het gebruik in 2017, dan zijn de conclusies als volgt.

  • WhatsApp blijft ook in 2018 het grootste platform, gevolgd door Facebook en YouTube.
  • Facebook heeft nog altijd een sterke positie in de leeftijdscategorie 20 jaar en ouder. Het percentage Facebookgebruikers onder jongeren stagneert.
  • Het gebruik van WhatsApp en Instagram groeit in bijna alle leeftijdscategorieën.
  • Instagram stijgt relatief het sterkst, Niet alleen voor wat betreft het aantal gebruikers, maar ook het dagelijks gebruik neemt toe, vooral in de leeftijdscategorie 15 t/m 39 jaar.
  • Instagram, SnapChat en Youtube zijn relatief sterk onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar.
  • LinkedIn is nauwelijks gegroeid in aantal gebruikers, het dagelijks gebruik is wel met 20% toegenomen.
  • Het dagelijks gebruik van Twitter steeg in 2018 met 14% ten opzichte van 2017.  Het platform komt pas op de 6e plaats als het om dagelijks gebruik van social media gaat.
  • De stijging van Youtube, Instagram en Snapchat voorspellen een verdere explosieve groei van video- en livecontent op social media.

Wat moet je in 2018 strategisch aanpassen om meer uit jouw social media te halen? Welke doelgroep wil jij bereiken? Ouderen? Jongeren? Millennials? Vrouwen?
Wil jij weten welke invloed deze ontwikkelingen hebben op jouw Social Mediastrategie?

Volg dan een cursus Social Media marketing voor Professionals of investeer in een professionele Facebookcampagne.  En monitor de resultaten van je inspanningen.

dagelijks gebruik social media in 2018

Dagelijks gebruik Social Media per kanaal in 2018

De drie grootste Social media platforms in Nederland in 2018 zijn Whatsapp (11,5 miljoen gebruikers), Facebook (10,8 miljoen gebruikers) en Youtube (8 miljoen gebruikers).  Maar als je de cijfers beter bekijkt, dan blijkt er een groot verschil te zijn in het totaal aantal gebruikers van sociale platformen en het dagelijks gebruik ervan. Als we de Social media indelen naar het aantal dagelijkse gebruikers  (van hoog naar laag) dan is dit de Top 10 van 2018.

  1. Whatsapp: 8,3 miljoen dagelijkse gebruikers.

Whatsapp wordt door veel mensen niet gezien als Social media. Het is een app waarmee je jouw vrienden een tekstbericht stuurt. Het wordt in Nederland door 11,5 miljoen mensen gebruikt waarvan er 8,3 miljoen Whatsapp dagelijks gebruiken. Dit is een stijging van 6% ten opzichte van 2017.

  1. Facebook:7,6 miljoen dagelijkse gebruikers

Facebook blijft ook in 2018 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,6 miljoen mensen (van de totaal 10,8 miljoen gebruikers). Het dagelijks gebruik van Faceook daalt.

Facebook zakt terug van plek 2 naar plek 5 qua dagelijks gebruik van jongeren tussen 15 en 19 jaar. Het dagelijks gebruik van Facebook neemt af onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar (van 54% in 2017 naar 43% in 2018). Jongeren voelen zich minder thuis tussen de (oudere) mensen die op Facebook zitten. Ze vinden Instagram en Snapchat nu gewoon leuker.

  1. Youtube: 2,2 miljoen dagelijkse gebruikers

Het aantal mensen dat in 2018 dagelijks naar Youtube kijkt bedraagt 2,2 miljoen, een groei van 23% ten opzichte van 2017.  Er zijn totaal in Nederland 8 miljoen Youtube gebruikers.

  1. Instagram: 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers.

In 2018 gebruikten 2,1  miljoen Nederlanders dagelijks Instagram, een toename van 29% ten opzichte van 2017.  Instagram heeft daarmee inmiddels een groter potentieel bereik dan  Twitter.

  1. Snapchat: 1,3 miljoen dagelijkse gebruikers

In 2017 gebruikten 960.000 Nederlanders dagelijks Snapchat, vooral jongeren,  In 2018 steeg het dagelijkse gebruik van Snapchat met 28% naar 1,334.000 miljoen gebruikers..

  1. Twitter: ruim 1 miljoen dagelijkse gebruikers

Het dagelijks gebruik van Twitter neemt toe. In 2017 waren er 871.000 mensen die dagelijks Twitter gebruiken, dit nam in 2018 toe naar ruim  1 miljoen. Een stijging van 14%.

  1. Pinterest: 587.000 dagelijkse gebruikers

Het gebruik van Pinterest laat een sterke groei zien in 2018. Het aantal dagelijkse gebruikers nam met 35% toe van 381,000 in 2017 naar 587.000 in 2018. Er zijn in 2018 totaal 3,0 miljoen Pinterest gebruikers.

  1. LinkedIn: 500.000 dagelijkse gebruikers

Ook Linkedin maakte het afgelopen jaar een flinke groei door. Het dagelijkse gebruik van dit zakelijke netwerk steeg van 400.000 in 2017 naar 500.000 in 2018, een groei van 20%. In het totaal aantal leden nam LinkedIn het afgelopen jaar slechts met 2% toe.  LinkedIn heeft in 2018 4,4 miljoen Nederlandse leden.

  1. Tumblr: 137.000 dagelijkse gebruikers

Tumblr heeft in 2018 400.000 gebruikers waarvan 137.000 dagelijkse gebruikers. Het platform bleef qua totale omvang stabiel, alleen het dagelijkse gebruik steeg afgelopen jaar met 26%.

  1. We chat 106.00 dagelijkse gebruikers

De chatapplicatie WeChat is voornamelijk populair in China, maar wordt ook steeds populairder in de rest van de wereld. We Chat kan worden gebruikt in Chatbots. We chat heeft in Nederland 200.000 gebruikers waarvan 106.000 dagelijkse gebruikers.

*Bron: Nationale Social Media onderzoek 2018 van Newcom

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *