Social media gebruik in Nederland 2017

Het gebruik van Social Media is in 2017 nog verder gegroeid ten opzichte van 2016, zo blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2017 van Newcom*. De drie grootste Social media platforms in Nederland in 2017 zijn Whatsapp (10,9 miljoen gebruikers), Facebook (10,4 miljoen gebruikers) en Youtube (7.5 miljoen gebruikers).  Maar als je de cijfers beter bekijkt, dan blijkt er een groot verschil te zijn in het totaal aantal gebruikers van sociale platformen en het dagelijks gebruik ervan.  Zo heeft LinkedIn 4,3 miljoen gebruikers, maar slechts 400.000 mensen gebruiken dit zakelijk netwerk dagelijks. Als we de Social media indelen naar het aantal dagelijkse gebruikers  (van hoog naar laag) dan is dit de Top 10.

  1. Whatsapp: 7,8 miljoen dagelijkse gebruikers.

Whatsapp wordt door veel mensen niet gezien als Social media. Het is een gratis berichtenservice waarmee je jouw vrienden een tekstbericht stuurt. Het wordt in Nederland door 10,9 miljoen mensen gebruikt waarvan er 7,8 miljoen Whatsapp dagelijks gebruiken. Een stijging van 21% ten opzichte van 2016.

  1. Facebook:7,5 miljoen dagelijkse gebruikers

Facebook blijft ook in 2017 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,5 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers). Het dagelijks gebruik van Facebook nam met 10% toe ten opzichte van 2016.  Facebook is nog steeds populair onder jongeren (80 procent van 15-19-jarigen gebruikt Facebook), maar het gebruik is wel licht gedaald (8% ten opzichte van 2016). Vooral ouderen gaan Facebook steeds vaker gebruiken: er is een groeiend gebruik onder 65- en vooral 80-plussers.

  1. Youtube: 1,7 miljoen dagelijkse gebruikers

Het aantal mensen dat dagelijks Youtube kijkt bedraagt 1,7 miljoen, een groei van 31% ten opzichte van 2016.  Er zijn totaal in Nederland 7,5 miljoen gebruikers.

  1. Instagram: 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers.

In 2017 gebruikten 1,5 miljoen Nederlanders dagelijks Instagram, een toename van 50% ten opzichte van 2016.  En daarmee overstijgt Instagram zowel het dagelijkse gebruik als het totale gebruik van Twitter. Instagram wordt vooral gebruikt door jongeren en mensen tot 40 jaar.

  1. Snapchat: 960.00 dagelijkse gebruikers

In 2016 gebruiken 541,000 Nederlanders dagelijks Snapchat, vooral jongeren,  In 2017 steeg het dagelijkse gebruik van Snapchat met 77% naar 960.000.

  1. Twitter: 871.000 dagelijkse gebruikers

Het gebruik van Twitter neemt af onder vrijwel alle leeftijdsgroepen, maar het sterkst onder jongeren. Er zijn totaal 2,6 miljoen Twitteraars. Het dagelijks gebruik van Twitter is stabiel.

  1. Pinterest: 381.000 dagelijkse gebruikers

Het gebruik van Pinterest laat een lichte groei zien. Ten opzichte van 2016 bedroeg de groei van het dagelijkse gebruik 14%. Er zijn in 2017 totaal 2,4 miljoen Pinterest gebruikers.

  1. LinkedIn: 400.000 gebruikers

LinkedIn heeft in 2017 4,3 miljoenen Nederlandse leden en is daarmee een omvangrijk netwerk. Het dagelijks gebruik van dit zakelijke netwerk steeg van 300.000 in 2016 naar 400.000 in 2017. Een groei van 22%.

  1. Tumblr: 101.000 dagelijkse gebruikers

Tumblr heeft 400.000 gebruikers waarvan 101.000 dagelijkse gebruikers.

  1. We chat 63.000 dagelijkse gebruikers

De chatapplicatie WeChat is ontwikkeld door het Chinese bedrijf Tencent. De applicatie is voornamelijk populair in China, maar wordt ook steeds populairder in de rest van de wereld. We chat heeft in Nederland 100.000 gebruikers waarvan 63.000 dagelijkse gebruikers.

Trends Social Media 2017

De belangrijkste ontwikkelingen van het social media landschap in 2017 zijn

  • WhatsApp is grootste platform in 2017, Facebook en YouTube blijven groeien:
  • Instagram stijgt relatief het sterkst en is de top-5 binnengedrongen;
  • Facebook groeit met name onder ouderen;
  • LinkedIn is niet gegroeid in aantal gebruikers, dagelijks gebruik iets toegenomen;
  • De daling van Twitter in 2016 heeft niet doorgezet (ook geen stijging);
  • Instagram en SnapChat blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren;

De stijging van Youtube, Instagram en Snapchat voorspellen een verdere explosieve groei van beeld- en livecontent op social media . Bekijk hier het dagelijks gebruik van social media in 2018 en de Social Media Trends voor 2018 

Inzetten van Social Media?

Welke doelgroep wil jij bereiken? Ouderen? Jongeren? Millennials? Wil jij online groeien en wil je weten welke social media je daarvoor kunt inzetten? Wil jij een Social Media campagne op maat? Wil je met een minimaal aan investeringen een maximaal resultaat uit een Facebookcampagne? Vul dan nu de quickscan in.

*Bron: Nationale Social Media onderzoek 2017 van Newcom

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *