Social Media marketing inzetten: Doe het goed of doe het niet

welke social mediaSocial Media marketing is een belangrijk onderdeel van jouw totale online marketing strategie.  Online platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn zijn laagdrempelig en door actief te worden op zorgvuldig gekozen social media, kun je je als bedrijf, merk of professional pas echt goed in de markt zetten. Nog een voordeel: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen. Een account aanmaken op diverse social media is zo gedaan. Maar veel belangrijker is dat de accounts goed onderhouden worden en er geïnvesteerd wordt in goede content.

Weet wat je moet posten en wat niet

Social media worden vooral gebruikt voor persoonlijke communicatie, entertainment, actualiteit, favoriete merken en persoonlijkheden.  Aanbiedingen en reclame worden veel minder gewaardeerd, en al helemaal niet als mensen nog geen binding met jouw merk of bedrijf hebben. Geen platte aanbiedingen en prijsaanbiedingen dus, dat gaat niet werken. Voor commerciele communicatie betekent dit dat je een creatieve campagne moet ontwikkelen die relevant is voor je doelgroep en je doelgroep moet aanspreken.

Luister naar je klanten

Social media zijn ook bedoeld om te luisteren naar je klanten en de dialoog met ze aan te gaan. Je zult tijd moeten besteden om de vragen die via Facebook, Twitter of andere Social Media gesteld worden te beantwoorden.  Investeer in het beantwoorden van die vragen, of dat nu overdag of in de avond is, of op een werkdag of in het weekend. En ja, dat kost tijd! Maar het levert ook veel op. Je staat direct in contact met je potentiele klant en je kunt kijken of je iets voor hem of haar kunt betekenen.

Welke Social Media?

Veel bedrijven en professionals denken dat het belangrijk is om aanwezig te zijn op alle Social Media kanalen.. Dat is beslist niet zo. Want een slecht onderhouden Facebookaccount bijvoorbeeld doet eerder afbreuk aan je bedrijf of merk dan dat het je goed doet. Het is belangrijk om aanwezig te zijn op de Social Media waar jouw doelgroep te vinden is.

Welke social media je wil inzetten hangt af van jouw product, merk of behandelingen en jouw specifieke doelgroep. Via Instagram en Pinterest worden er vooral mooie plaatjes gedeeld terwijl het bij andere media veel meer om tekst en video gaat.   Ik maak zelf veel gebruik van Facebook en Linkedin, daar zijn mijn volgers vooral te vinden. Instagram en Pinterest werkt voor mij minder goed. Daarnaast is het lastig om met plaatjes iets te laten zien over waar ik goed in ben: online marketing strategie of content marketing.  Daarom heb ik voor deze kanalen nieuwe content moeten ontwikkelen.

Maar wat voor mij werkt hoeft niet voor jou te werken.  Je kunt het beste onderzoeken op welke social media jouw doelgroep het meest actief is. Op die kanalen maak je een account aan en ga je de dialoog met je (potentiele) klanten aan.  Alleen maar reclameboodschappen plaatsen op social media is eenrichtingsverkeer, en daar bouw je geen engagement mee op. Wil jij online groeien en wil je weten welke social media je daarvoor kunt inzetten? Vul de quickscan in. Ik laat je dan weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf of merk zijn om via social media in beter contact te komen met jouw doelgroep.