Traditionele marketing werkt tot op de dag van vandaag nog steeds prima, maar Inbound Marketing is the next big step in online marketing.  Want potentiële klanten zijn advertenties die onderbreken en/of niet relevant zijn meer dan beu. Ze hebben dan ook steeds minder effect.

Maar liefst 80% van de mensen die een bepaald product of dienst willen kopen gaat eerst online op zoek naar informatie. Dit betekent dus dat ze al een hele reis op internet hebben afgelegd voordat er uiteindelijk tot aanschaf wordt overgegaan.  Het is dan ook cruciaal dat je gevonden wordt. Vervolgens ga je er voor zorgen dat bezoekers op je website graag een potentiele klant willen worden en dan doorgroeien naar een tevreden klant.

Inbound marketing

Traditionele USP’s en traditionele marketing (push marketing) werken niet meer. Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen. Dat je gevonden wordt omdat je zinvolle en handige informatie biedt voor je doelgroep. Omdat je geen reclame maakt voor je producten en diensten, maar je waardevolle kennis deelt.  Zodat ze met je in contact willen blijven gedurende hun aankoopreis, omdat je ze helpt bij het oplossen van hun probleem. Inbound marketing is daarom vooral ook een ‘mindset’ waarbij je uitgaat van eigen kennis, kunde en kracht. En het is bovendien goedkoper dan betaalde advertising campagnes.

En juist daarom is deze nieuwe marketingaanpak een hele goede marketingmethode bedrijven, merken en professionals met een eigen uniek verhaal. Wanneer je bereid bent om je (vak)kennis te delen vinden klanten het de moeite waard om met je in contact te blijven. En dat werkt!

Hoe onderscheid jij je als bedrijf of merk van anderen?

onderscheidend vermogenEen voorbeeld: de professionele schoonheidsbranche is een sterk concurrerende markt. De markt is nog steeds erg productgericht. Distributeurs en cosmeticamerken  introduceren honderden ‘nieuwe’ producten per jaar, vaak vernieuwde varianten op bestaande producten.

Maar wat wil de consument? Wil deze nog wel betalen voor traditionele behandelingen en de bijbehorende producten kopen bij de professional? Of liggen er meer kansen op het gebied van vitaliteit en wellness?  En hoe kun je daar dan op inspelen? Hoe kun je als merk in deze veranderende markt een nieuwe en meer winstgevende positie pakken? Door iets te doen wat anderen nog niet doen!

Als je nieuwe stappen gaat ondernemen, vergeet dan je bestaande klanten niet.  Zijn zijn nu je beste ambassadeurs.  En zorg dat je technische kennis in huis hebt, zodat je weet of je website de juiste instellingen heeft en wat je moet meten in tools zoals Google Analytics. Ik help je uiteraard graag hierbij.

Hoe onderscheid jij je als professional van anderen?

De bezoekers van jouw kliniek, salon of praktijk komen vaak uit de regio en daar zijn nog tal van andere bedrijven gevestigd. Daarom is het juist in deze branches van belang dat de meerwaarde van jouw kliniek, praktijk of salon aantrekkelijk gecommuniceerd wordt naar huidige en potentiële klanten.
Wil je weten hoe je je zou kunnen onderscheiden? Bekijk onderstaande filmpjes

Gevolg: meer bezoekers, meer klanten!

De kracht van Inbound marketing is de gecombineerde aanpak van Content Marketing, SEO en social media marketing. Om dit te realiseren moeten de verschillende componenten wel naadloos met elkaar samenwerken.

Een goede Inbound marketingstrategie heeft als gevolg
•    beter bereik bij de juiste doelgroep
•    verhoogde zichtbaarheid en autoriteit
•    meer organisch bezoek (=gratis bezoek) op je website
•    meer potentiele klanten en leads
•    lagere kosten per lead

Wil jij weten of deze nieuwe marketingaanpak ook voor jou kan werken? Mail je naam en de URL van je website. Ik laat je dan weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn om met behulp van inbound marketing meer klanten te werven.