Goede zoekwoorden vinden.

Wat doe je als je op zoek bent naar informatie? Meer dan 80% van de internetgebruikers begint een zoektocht op het internet bij een zoekmachine en in Nederland is dat bijna altijd Google. Mensen typen een zoekterm in in Google en hopen zo dat ze de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Daarom is het belangrijk dat je zoekwoorden kiest waar je op gevonden wil worden, en dat is voor ieder bedrijf en merk anders. Maar jouw concurrent wil dat ook! Dus jij zult slimmer moeten zijn dan jouw concurrent.

Het vinden van de goede zoekwoorden is gemakkelijker als je precies weet waar je goed in bent, als je online propositie helder gedefinieerd is.  In de praktijk merken we echter dat er al wel vaak een website is gebouwd, maar dat er niet goed is nagedacht over de zoekwoorden waar je precies op gevonden wil worden. Het is verstandig om dan opnieuw te beginnen bij het begin, en goed na te denken over wat je met je website bereiken.  Dat kan door het opstellen van een online marketingplan. Indien je heel veel concurrentie hebt kunnen we dit aanvullen met een zoekwoorden onderzoek.

Goede zoekwoorden vinden is moeilijker dan je denkt

Het is belangrijk dat je de zoekwoorden gebruikt die jouw doelgroep ook gebruikt. Soms gebruik je zelf vaktermen, terwijl de gewone consument daar een andere term voor gebruikt. Voorbeelden:

  • Als een consument op zoek is naar een nieuw trendy kapsel typt men het zoekwoord ‘nieuw kapsel’ in. Kappers gebruiken zelf vaak het zoekwoord ‘haarmode’. Een schoonheidsspecialist of huidtherapeut praat over ‘acné’ terwijl de consument vaak op ‘puistjes’ zoekt.
  • Een fysiotherapeut in Breda trekt veel meer gerichte bezoekers naar zijn website met de zoekterm “fysiotherapeut Breda” dan met het algemene zoekwoord “fysiotherapeut”.  Op het algemene zoekwoord is veel meer concurrentie dan op ‘fysiotherapeut Breda’.  En hoe realistisch is het om te verwachten dat mensen uit Amsterdam bereid zijn om voor een ‘gewone’ fysiotherapeut naar Breda te reizen? Als de betreffende fysiotherapeut een specialiteit heeft dan misschien wel. Dan is het beter om gevonden te worden op die betreffende specialisatie.
  • En gebruik je ‘s-Hertogenbosch of Den Bosch? ‘s-Gravenhage of Den Haag?
  • En waar is de consument naar op zoek als hij/zij op zoek is naar huidverbetering? Huidverbeterende behandelingen? Huidverbeterende producten? Huidverbeterende massage? Welke van deze 3 zoektermen zou jij kiezen?

goede zoekwoorden

SEO optimalisatie

De zoekwoorden die je kiest moeten aansluiten bij jouw propositie in de markt. Waar ben jij goed in?  En wie is jouw doelgroep?  De zoekwoorden die je kiest moet je vaak op je eigen website gebruiken, anders wordt je niet gevonden,  zo simpel is dat. Je gaat dus content maken voor de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden.

goede zoekwoorden vinden

Wil je weten welke welke zoekwoorden je daarvoor zou kunnen inzetten en hoe je jouw bedrijf beter zichtbaar kunt maken in de zoekresultaten van Google? Vul de quickscan in. Ik laat je dan weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn om via internet meer klanten te werven.