Wat is content marketing?

content marketingContent marketing is een (online) marketingmethode waarbij relevante en waardevolle content wordt geproduceerd en via de juiste kanalen wordt verspreid. Het doel hierbij is om aan jouw doelgroep te laten weten waar jij goed in bent om zo de bekendheid en betrokkenheid bij jouw salon, kliniek of praktijk te vergroten.

Bij content marketing draait het om de positie in de markt die jij met je salon, kliniek of praktijk wil innemen. Met andere woorden: welke specifieke vakkennis of behandelmethoden heb jij die anderen in jouw marktgebied niet hebben? Wat kun je daarover vertellen en voor welke doelgroep is die boodschap bedoeld? Je kunt niet overal goed in zijn, het is belangrijk dat je hierin de juiste keuzes maakt.

Er zijn vele vormen van content: artikelen, video’s, posts op social media, evenementen, lezingen en ook informatie-avonden zijn een vorm van content marketing. Het is het beste om jouw vakkennis in zo veel mogelijk vormen en zowel online als offline aan te bieden zodat je altijd zichtbaar bent voor je doelgroep.

Hoe werkt content marketing?

De kunst van content marketing is dat je bereid bent om je vakkennis te delen over een bepaald onderwerp. Je geeft jouw doelgroep de  informatie waar ze online naar op zoek zijn. Je biedt jouw doelgroep relevante informatie aan die bijdraagt aan het oplossen van een probleem dat ze hebben. Informatie waar ze echt blij mee zijn en die ze verder helpt.  Daardoor zal de betrokkenheid van potentiele klanten bij jouw bedrijf als vanzelf groter worden.  Content marketing lijkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Je moet precies weten welke kennis je kunt of wilt delen en welke kanalen je daarvoor inzet. Anders is het niet effectief.

Daarnaast is contentmarketing nadrukkelijk anders dan de pushstrategie waar veel bedrijven nog steeds gebruik van maken. Veel bedrijven benaderen hun doelgroepen actief om bepaalde producten of diensten aan de man te brengen.  Dit wordt door veel mensen die op dat moment die dienst niet nodig hebben als opdringerig en lastig vallen ervaren waardoor deze strategie steeds minder goed werkt.  Als je kiest voor content marketing dan zul je moeten stoppen met het ‘aansmeren’ van producten.  Je hebt er een totaal andere ‘mindset’ voor nodig. Het is niet voor iedereen geschikt, het moet wel bij je persoonlijkheid en je bedrijfsaanpak passen.

Kan ik je helpen?

Vind je het lastig om te bepalen welke vakkennis je kunt delen of hoe je dat precies aanpakt? Of wil je weten of deze online strategie wel bij je past?  Vul de quickscan in , dan laat ik jou weten op welke manier jij met content marketing nieuwe klanten kunt aantrekken.