Wat is een content marketing strategie?

Content marketing strategie is een vorm van marketing (branding) waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Met andere woorden: welke specifieke producten, merken, kennis of  behandelingen heb jij die anderen niet hebben? Wat kun je daarover vertellen? Welke problemen lost het op?  Vervolgens ga je voor deze doelgroep relevante en waarde content produceren en via de juiste (sociale) mediakanalen verspreiden.

Bij content marketing is het doel om jouw doelgroep te laten weten hoe jij kunt helpen bij het oplossen van hun problemen en wat jou anders maakt dan anderen. Zo kun je de betrokkenheid bij jouw product, merk of behandelingen vergroten. Met andere woorden: welke specifieke vakkennis, producten of behandelmethoden heb jij die anderen in jouw marktsegment niet hebben? Voor welke doelgroep is die boodschap bedoeld en wat kun je daarover vertellen? Je kunt niet overal goed in zijn, het is belangrijk dat je hierin de juiste keuzes maakt.

Er zijn vele vormen van content: artikelen, video’s, posts op social media, evenementen, lezingen en ook informatie-avonden zijn een vorm van content marketing. Het is het beste om jouw kennis in zo veel mogelijk vormen en zowel online als offline aan te bieden zodat je altijd zichtbaar bent voor je doelgroep.

Hoe werkt content marketing?

De kunst van content marketing is dat je bereid bent om je (vak) kennis te delen over een bepaald onderwerp. Je geeft jouw doelgroep  informatie waar ze online naar op zoek zijn. Je biedt jouw doelgroep relevante informatie aan die bijdraagt aan het oplossen van een probleem dat ze hebben. Informatie waar ze echt blij mee zijn en die ze verder helpt.  Daardoor zal de betrokkenheid van potentiele klanten bij jouw bedrijf als vanzelf groter worden.  Content marketing lijkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Je moet precies weten welke kennis je kunt of wilt delen en welke kanalen je daarvoor inzet. Anders is het niet effectief.

Daarnaast is content marketing nadrukkelijk anders dan de pushstrategie waar veel bedrijven nog steeds gebruik van maken. Veel bedrijven benaderen hun doelgroepen actief om bepaalde producten of diensten aan de man te brengen.  Dit wordt door veel mensen die op dat moment die dienst niet nodig hebben als opdringerig en lastig vallen ervaren waardoor deze strategie steeds minder goed werkt.  Als je kiest voor content marketing dan zul je moeten stoppen met het ‘aansmeren’ van producten.  Je hebt er een totaal andere ‘mindset’ voor nodig. Het is niet voor iedereen geschikt, het moet wel bij je persoonlijkheid en je bedrijfsaanpak passen.

Goede resultaten behaald met content marketing strategie

Als founder van Beautyspot.nl heb ik gekozen voor een content marketing strategie. Ik ging vakkennis delen waar beautyprofessionals online op zoek naar waren. In 3 jaar tijd verdriedubbelde de bezoekersaantallen en 80% van de bezoekers kwam op de website terecht via Google en social media.  Op die manier nam de naamsbekendheid en het aantal bezoekers continu toe.

Vind je het lastig om te bepalen welke vakkennis je kunt delen of hoe je dat precies aanpakt? Of wil je weten of deze online strategie wel bij je past?  Vul de quickscan in , dan laat ik jou weten op welke manier jij met content marketing nieuwe klanten kunt aantrekken.