Nieuwe klanten aantrekken via internet

Nieuwe klanten aantrekken via internet lijkt gemakkelijker dan het is. Maar helaas komen de bezoekers niet vanzelf naar jouw website, daar moet je wel wat voor doen. Meer bloggen, vaker een nieuwsbrief sturen of iets posten op social media?  Veel bedrijven doen maar wat, maar dat is niet effectief. Succesvolle ondernemers werken met een plan, een gerichte aanpak om nieuwe klanten te werven. Wat zijn kansrijke markten en kun jij daar je je positie pakken?

Je kunt helaas niet overal goed in zijn.  Om succesvol op internet te kunnen opereren moet je precies weten waarom klanten jou goed vinden.  Wat maakt jouw bedrijf of merk anders dan andere bedrijven? Welke mensen kun jij helpen met jouw specifieke kennis of welk probleem kun je voor ze oplossen? Daar ga je op focussen. Als mensen naar die specifieke kennis of oplossing van problemen op internet zoeken dan zul jij zo hoog mogelijk in de zoekresultaten moeten verschijnen. En zo trek je de klanten aan die bij je passen.

Bezoekers van je website worden klanten

Als klanten jou gevonden hebben dan doorlopen ze een aantal fasen voordat ze (trouwe) klant worden. Dit noemen we de marketingfunnel. Deze fasen zijn

Fase 1: Awareness (ze bezoeken jouw website)
Fase 2: Interesse (wat kun je voor ze betekenen?)
Fase 3: Desire (wil ik de product of dienst echt hebben, dit zijn je potentiele klanten)
Fase 4: Action (Informatie aanvragen / afspraak maken)
Fase 5: Binden (zijn ze tevreden over de ervaring die ze met je hebben)

De online marketingfunnel is een trechter. Hij begint breed en richt zich op bezoekers uit de gehele doelgroep. Het doel is om zoveel mogelijk bezoeken vanuit de doelgroep te genereren, door de verschillende fasen van de trechter te leiden en uiteindelijk te binden tot terugkerende klanten. Uitdaging is het ‘uitvalpercentage’ in iedere fase zo klein mogelijk te houden.

Inbound marketing

Het aantrekken van nieuwe bezoekers kun je realiseren door het slim inzetten van contentmarketing, social media en zoekmachine optimalisatie (SEO) voor de juiste zoekwoorden. Dit noemen we inbound marketing en dat is waar ik je goed bij kan helpen. Wil je weten hoe er meer bezoekers naar je website kunt trekken en hoe je zo veel mogelijk leads of afspraken kunt genereren? Vil je gegevens in  dan laat ik je weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn om via internet meer klanten te werven.

Inbound marketing, de nieuwe aanpak

Mensen zitten niet meer op reclame te wachten en hebben steeds vaker het gevoel dat je ze producten ‘aansmeert’. Deze verkoopmethode werkte vroeger heel goed, maar nu niet meer.  Inbound Marketing is een marketing strategie die ervoor zorgt dat jouw potentiële klanten jou vinden op het internet, op het moment dat zij jou. nodig hebben.

Content marketing

Content marketing is een vorm van marketing (branding) waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Met andere woorden: welke specifieke producten, kennis of  behandelingen heb jij die anderen niet hebben? Wat kun je daarover vertellen? Welke problemen lost het op?

Social media marketing

Social Media Marketing is een marketingtechniek waarbij sociale media worden ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Het is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van een dialoog.  Online platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn zijn laagdrempelig en door actief te worden op zorgvuldig gekozen social media, kun je je bedrijf of merk pas echt goed in de markt zetten.

SEO

Meer dan 80% van de internetgebruikers begint een zoektocht op het internet bij een zoekmachine en in Nederland is dat bijna altijd Google. Je wil gevonden woorden op die zoekwoorden die precies aansluiten bij het onderscheidend vermogen is van jouw product, merk of bedrijf, zodat je de juiste klanten aantrekt. Maar het bepalen van de goede zoekwoorden valt in de praktijk niet mee.