50 plussers over dé manier om gezond en vitaal oud te worden.
Dat 98% van de 50 plussers gezond en vitaal oud worden zeer belangrijke vinden zal niemand verbazen. Van de 50 plussers vindt 89% dat een gevarieerde en uitgebalanceerde voeding hiervoor noodzakelijk. Als zij € 300,- mochten besteden aan iets wat hen helpt gezond ouder te worden, dan zou 49% van hen dit in de eerste plaats besteden aan betere en evenwichtige voeding. Zo blijkt uit de Mature Market Monitor van Motivaction uitgevoerd in samen-werking met AgeWise.
Gezonde voeding gaat niet om ‘biologisch’, ‘light’ of vitaminesupplementen
Uitgebalanceerde en gevarieerde voeding betekent voor 50-plussers niet het nuttigen van lightproducten (63%) of het innemen van vitamine- en voedingssupplementen (54%). Zij zien deze producten als (zeer)onbelangrijk voor gezond ouder worden en blijven. Een uitgebalanceerd dieet houdt volgens ouderen vooral in dat je niet te veel eet (75%), drie maaltijden per dag nuttigt (60%) en dat je minder suikerhoudend, vet, en zout voedsel neemt (72%). 50-plussers zijn op zoek naar voedingsmiddelen die hen hierbij het meest helpen. Bij hun aankopen kijken ze dan ook naar eigenschappen als laag zoutgehalte (51%), minder suiker (46%), cholesterolverlagend (42%) en vezelrijk (40%). Minder dan 10% hecht belang aan biologische voedingsmiddelen of probiotica.
Uiterlijk amper relevant voor gezond ouder worden
50-plussers hechten weinig belang aan hun uiterlijk als het gaat om gezond ouder worden. Slechts 6% vindt dat gezond ouder worden ook betekent dat je er jonger uitziet dan je daadwerkelijk bent. Minder dan 10% zou een vrije besteding van € 300,- dan ook uitgeven aan cosmetica, een schoonheidssalon of cosmetische behandelingen. Ik denk zelf dat 50 plussers wel ‘in’ zijn voor minder stress en meer ontspanning.
Vroeg beginnen met gezond en vitaal oud worden
Met de voorbereiding op een gezonde levensstijl kun je volgens 50-plussers niet vroeg genoeg beginnen. 60% geeft aan dat voor je voor je 40e levensjaar moet starten met gezond ouder worden. 44% geeft zelfs aan dat je voor je 30e moet starten. Mentaal welbevinden en wellness helpt om langer gezond en fit te blijven.
Veel mensen voelen zich na hun 50e meer ontspannen en vrijer en staan open voor mogelijkheden in plaats van moeilijkheden, ze denken in termen van positieve gezondheid, ook wat betreft eet- en drinkgedrag. In vergelijking met jongeren staat gezondheid nóg hoger op de agenda omdat het móét vanwege beperkingen maar ook omdat men bewuster om wíl gaan met voedingsmiddelen. Dit alles draagt eraan bij een mooie tweede helft van het leven te gaan spelen die misschien nog wel spannender wordt dan de eerste.
Hoe kun jij als professional inspelen op deze trend?
Ik heb bewondering voor ondernemers in health, food, beauty en wellness die met behulp van hun vakkennis andere mensen helpen. Jullie hebben de vaardigheden en kennis om de leefstijl, het uiterlijk en de (mentale) gezondheid van klanten te verbeteren, zodat ze letterlijk of figuurlijk beter in hun vel zitten. Dat zou de hele wereld toch moeten weten?
Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!