Hoe krijg je een sterke marktpositie op een overvolle markt?

Op de health-, food-, beauty- en wellnessmarkt zijn er professionals, therapeuten, coaches, producten en behandelingen in overvloed. En voor een leek lijken al die behandelingen en producten ook nog eens heel sterk op elkaar. Consumenten en klanten weten niet meer voor wie of wat ze moeten kiezen, want ze hebben keuze genoeg.

Het is misschien een rare vergelijking, maar denk eens aan het kopen van een biertje.  Je bent op zoek naar een lekker biertje en je staat voor het supermarktschap. Hoe kies je een biertje dat bij je past? Stel dat er op een etiket van het bierflesje staat: “Bier, 5% alcohol, lekkere smaak”. Zijn dat voor jou voldoende redenen om dat biertje te kopen? En wat doe je als je op het etiket leest dat het IPA bier is, of bovengistend bier en je weet eigenlijk helemaal niet wat dat betekent? Vaak heeft het kopen van bier te maken met uitstraling en gevoel. Een biertje dat er niet uitziet of waar je nog nooit van gehoord hebt zul je minder snel kopen.

positioneren

Hoe zorg je ervoor dat mensen voor jouw praktijk kiezen?

Een consument die online op zoek is de behandeling voor zijn of haar probleem maakt een vergelijkbaar keuzeproces door. In welk vakgebied je als professional ook werkzaam bent, jij en jouw concurrenten worden (online) gevonden en met elkaar vergeleken. En ook dat gaat ook voor een groot deel op uitstraling en gevoel. Veel professionals met een eigen praktijk positioneren zich met termen als ‘deskundig’, ‘dichtbij’ en ‘passende zorg’. Maar is dat nu echt wat jou zo uniek maakt?

Om de deskundigheid te benadrukken worden er vaak vaktermen gebruikt in de beschrijving van behandelingen of producten: kinesio taping, EMDR, PMU, mesotherapie, dry needling. Maar snapt de potentiële klant dan wel goed waarmee jij hem of haar kan helpen? Ik denk van niet.

marktpositie bepalenMarktpositie bepalen noodzakelijk voor succes

Als de consument online op zoek is naar de oplossing van zijn of haar probleem dan is het belangrijk om in elke fase van het keuzeproces zichtbaar te zijn.  Als je kort en krachtig kunt aangeven waar jij goed in bent, in uitblinkt, dan krijg je daarmee hét marketingwapen in handen om je concurrenten buiten spel te zetten en klanten aan je te binden. Een unieke marktpositie maakt het verschil in elke concurrerende markt.

Veel professionals met een eigen praktijk slagen er nog niet in om in een paar woorden te zeggen wie ze zijn en waar ze voor staan. Maar als je zelf niet weet wie je bent, hoe moeten je klanten daar dan achter komen?

Op zo’n moment doe ik een stapje terug en ga ik de kern naar boven halen. Na een intensief gesprek zie ik mijn klanten weer stralen: dan hebben we het te pakken; de marktpositie die bij díé persoon hoort. En dán kunnen we verder aan ‘t werk. Zonder meetbare doelstellingen valt er weinig te plannen en evalueren. En ik wil resultaten zien.

Als je weet welke marktpositie je in de markt in wil nemen, dan geeft dat jouw als professional of jouw praktijk een eigen unieke herkenbaarheid. En het is dan ook meteen duidelijk welke boodschappen je via je website en social media zou kunnen overbrengen.

Daarom heb ik een nieuw innovatief marketing concept ontwikkeld om je hierbij te ondersteunen: Reset &  Shine Online. Dit is een online marketing aanpak op maat voor jouw eigen praktijk.

Laten we kennismaken

Hoe lijkt het jou om een sparring partner te hebben die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing, weet hoe je hiermee klanten kunt werven en bovendien jouw branche goed kent?

Wil je weten wat ik voor je zou kunnen betekenen? Vul onderstaand formulier in dan neem ik snel contact met je op om een (vrijblijvende) kennismakingsafspraak met je te maken.

Informatie aanvraag vernieuwende marketing aanpak voor kliniek, praktijk of salon
Wij houden ook niet van spam. Lees onze privacy Statement

Vanessa Jeremiasse op Facebook:
Inge heeft mij duidelijk gemaakt hoe ik mijn bedrijf online het beste neer kan zetten, welke marketing strategie ik daarbij het beste toe kan passen en vooral ook hoe het niet moet. Zij maakt inzichtelijk hoe jouw bedrijf er nu voor staat en heeft een heel goed beeld van welke strategie het beste bij jouw bedrijf past. Resultaten zijn na plan van aanpak vrijwel direct merkbaar. Wanneer je merkt dat je vastzit met jouw bedrijf, dan heb je deze investering binnen no time terug verdiend en sta jij zelfverzekerd weer in jouw groeiende bedrijf. Inge bedankt, je bent geweldig! xxx

.