Online marketing health, food, beauty en wellness

Ik heb bewondering voor ondernemers in health, food, beauty en wellness die met behulp van hun producten en diensten andere mensen helpen hun leefstijl blijven aan te passen of te verbeteren.  Jullie hebben kennis om de  (mentale) gezondheid, voeding en het uiterlijk van mensen te verbeteren, zodat ze letterlijk of figuurlijk beter in hun vel zitten. Dat zou de hele wereld toch moeten weten? En ja, daarvoor is online marketing dé sleutel.

De tijd dat online marketing alleen bedoeld was voor grote bedrijven en multinationals is gelukkig voorbij. Effectieve online marketing kan ook worden verricht door kleine slagvaardige partijen als de volgende 8 algemene marketingprincipes in acht worden genomen.

1. Geld verdienen

Als ondernemer in health, food, beauty of wellness en je vaak met je bedrijf begonnen uit passie. Je houdt van je vak. Het is jouw belangrijkste doel om mensen te helpen. Sommige professionals vinden het zelfs lastig om daar geld voor te vragen. Maar ondernemen is net even iets anders. Als ondernemer wil je geld verdienen en streef je naar continuïteit van je onderneming. Je weet dat jouw producten en diensten jouw klanten helpen bij hun probleem, maar wat zijn jouw diensten waard voor jouw klanten? Besef dat je ook geld kunt verdienen, juist door anderen te helpen. Voor iedereen die onderneemt in health, food, beauty en wellness is deze mindset cruciaal.

2. Wie is jouw ideale klant?

Als jij je richt op iedereen (mensen met huidproblemen, mensen met stress, mensen die gezonder willen eten) dan is de kans heel groot dat niemand zich aangesproken voelt. Want het is een te algemene oplossing voor mensen met hun eigen specifieke problemen (acne, burn-out, overgewicht). Jij weet wel precies wat de problemen van jouw klanten zijn, en wat er in ze omgaat. Je weet ook precies hoe jij jouw klant daarbij kunt helpen, omdat je daarvoor de juiste kennis en ervaring hebt. Je kunt er niet zijn voor iedereen, durf te kiezen wie jouw ideale klant is en op welke manier jij jouw klant kunt helpen.
Voor veel ondernemers met een praktijk in health, food, beauty en wellness is vooral de locatie en lokale marketing ook iets waar rekening mee gehouden moet worden.

3. Waar ben jij goed in?

Waarom wil je andere mensen verder helpen in hun leven? En waarom denk je dat jij dat goed kan? Wat doe je dan precies? Wat beteken je voor je klant en waar help je ze mee? Wat is het resultaat dat je gaat behalen voor ze? Wat doe jij beter of anders dan je concurrentie?

4. Word zelf het merk

Persoonlijke branding is een must voor iedere ondernemer. Het is de manier om aan je klanten te vertellen waar je goed in bent. Vergelijk het met bier: Heineken, Amstel, Grolsch, het zijn allemaal biertjes en toch zijn ze anders.
Wat doe jij anders dan de andere professionals? Zorg dat je een eenvoudige boodschap hebt die mensen begrijpen en kunnen onthouden. Vertel je eigen verhaal.

5. Bouw aan een website die werkt

Online was vroeger een bijzaak, nu is het een must. De techniek wordt steeds toegankelijker dus dat is ook geen smoes meer om niet online te gaan. Met een website kun je bezoekers informeren over jouw producten en behandelingen. Het ultieme doel is om van websitebezoekers klanten te maken.

6. Zet social media op de juiste manier in

Social media zijn zeer geschikt om jouw vakkennis met potentiële klanten te delen. Laat zien waar je goed in bent en bouw zo je reputatie op.

7. Van potentiële klanten naar klanten

Hoe benader je potentiële klanten en wordt je top of mind? Een propositie zegt wat over jouw aanbod (producten of diensten) die je op een bepaalde markt wil aanbieden. Wat beloof jij aan jouw doelgroep en wat maakt jou anders dan andere aanbieders? Wat maakt jou zo waardevol of zo anders dat de klant bereid is om een goede prijs voor jouw producten of diensten te betalen? Een propositie zorgt voor duidelijkheid en onderscheid. Je vertelt waarom jouw potentiële klanten jouw product of dienst zouden willen kopen.

8. Verkopen zonder pushen.

Mensen beslissen zelf welke producten of diensten ze aanschaffen. Mensen kopen niet de beste producten, ze kopen de producten die ze het snelste begrijpen en die hun specifieke problemen oplost.

Online marketing

Als (online) marketing expert help ik ondernemers in health, food, beauty en wellness om hun bedrijf te laten groeien door online marketing strategisch in te zetten. Met een grondige kennis van je markt, duidelijkheid over je marketing aanpak, inzicht in de bigger picture en betrokkenen die gemotiveerd zijn om er samen voor te gaan, verhoog je uiteindelijk drastisch de slaagkansen van je bedrijf.

Wat levert een samenwerking jou op?

  •  inzicht in je doelgroep, jouw concurrentie en de positie van jouw bedrijf in jouw specifieke markt
  •  we formuleren samen een duidelijke toekomstvisie met een duidelijk plan van aanpak
  • je weet wat je aan jouw marketing moet doen en je werkt structureel aan je korte- en lange termijn doelstellingen
  • je hoeft niet meer druk te maken om de hypes rondom online marketing en social media, maar weet waar je op moet focussen
  • je krijgt inzicht je de kosten en tijdsinvestering voor alle uit te voeren marketingacties

Deze aanpak geeft alle betrokkenen rondom jouw bedrijf het nodige vertrouwen en motivatie om samen te werken. Op deze manier vergroot je de slaagkans en verhoog je de efficiëntie en productiviteit van je bedrijf. Wil je meer weten? Neem dan direct contact op voor een vrijblijvend advies.

Vernieuwende marketingaanpak voor de kliniek, praktijk of salon

Ook heb ik in de afgelopen een marketing aanpak ontwikkeld voor professionals, therapeuten en coaches waarmee je jouw praktijk beter zichtbaar maakt. Als gevolg daarvan wek je interesse bij potentiële klanten die je vervolgens echt klant bij je kunnen worden. Aan deze methode de bovenstaande 8 algemene marketingprincipes ten grondslag die er voor zorgen dat jij als ondernemer meer succes gaat krijgen.
Deze aanpak heb ik speciaal ontwikkeld voor professionals die goed zijn in hun vakgebied, zoals professionals in de zorg, beautyprofessionals, voedingsdeskundigen en wellnessprofessionals.  Wil jij weten of deze vernieuwde marketingaanpak voor jou kan werken? Lees hier meer over Reset & Shine online. de vernieuwende marketing aanpak voor de kliniek, praktijk en salon. Of neem direct contact op voor een vrijblijvend advies.