Marketing health, food, beauty en wellness

Veel ondernemers in in health, food, beauty en wellness beginnen een bedrijf omdat ze een passie hebben voor hun vak. Ik heb bewondering voor die ondernemers die met behulp van hun producten en diensten de consument helpen om hun leefstijl aan te passen zodat ze letterlijk en figuurlijk beter in hun vel zitten. Maar de concurrentie in deze markt is enorm groot. Ik kan je helpen om aan potentiële klanten duidelijk te maken waarom ze juist bij jou moeten zijn. Ook kleinere slagvaardige ondernemers kunnen een unieke marktpositie claimen en succesvol zijn.

Het is mijn passie om  ondernemers en bedrijven die willen bijdragen aan een gezonde leefstijl te helpen met hun (online) marketingstrategie en -implementatie, zodat ze de klanten aantrekken die bij ze passen. Met een out of the box mindset en een pioniersgeest vorm ik de brug tussen een traditionele marktbenadering en vernieuwende online concepten.

Hiervoor heb ik het volgende marketing-stappenplan ontwikkeld.

Stappenplan marketing

Om deze unieke marktpositie te bereiken doorlopen we samen de volgende stappen.

online marketing leefstijl1. Wie is jouw ideale klant?
De ideale klant is iemand met een probleem waar jij een oplossing voor hebt. Ga eens in de schoenen van je klant staan: wat beteken je voor je klant en waar help je ze mee? Wat is het resultaat dat je gaat behalen voor ze? Wat doe jij beter of anders dan je concurrentie?
Wat maakt jou zo waardevol dat de klant bereid is om een goede prijs voor jouw producten of behandelingen te betalen?

2. Waar ben jij goed in?
Mensen doen graag zaken met een expert, een specialist, met iemand die echt verstand van zaken heeft. Omdat ze er vertrouwen in hebben dat zo’n expert hen het beste kan helpen. Jij weet precies wat de problemen van jouw klanten zijn, en wat er in ze omgaat. Je weet ook precies hoe jij jouw klant daarbij kunt helpen, omdat je daarvoor de juiste kennis en ervaring hebt.

Je kunt er niet zijn voor iedereen, durf te kiezen wie jouw ideale klant is en op welke manier jij jouw klant kunt helpen.  In welk marktsegment wil jij bekend staan als de expert? Kies een specifieke doelgroep en een heldere focus, en wordt de specialist in je eigen marktsegment.

3. Branding
Branding is een must voor iedere ondernemer. Het is de manier om bekend te worden bij je potentiele klanten en ervoor te zorgen dat ze weten waar je goed in bent. Vergelijk het met bier: Heineken, Amstel, Grolsch, het zijn allemaal biertjes en toch zijn ze anders. Zorg dat je je merk een eenvoudige boodschap hebt die mensen begrijpen en kunnen onthouden. Vertel je eigen verhaal.

5. Bouw aan een website die werkt
online marketing website Jouw website zou vandaag de dag veel meer moeten zijn dan een visitekaartje. De website kan ook worden ingezet om klanten te werven. Dan levert de website jou wat op, in plaats van dat het jou wat kost.

6. Zet social media op de juiste manier in
Social media zijn zeer geschikt om jouw vakkennis met potentiële klanten te delen. Laat zien waar je goed in bent en bouw zo je reputatie op.

7. Van potentiële klanten naar klanten
Hoe benader je potentiële klanten en word je niet alleen ‘zichtbaar’ maar top of mind? Jouw marktpositie zorgt voor duidelijkheid en onderscheid. Je vertelt waarom jouw potentiële klanten jouw producten of behandelingen zouden willen kopen.

8. Verkopen zonder pushen.
Mensen beslissen zelf welke producten of diensten ze aanschaffen. Mensen kopen niet de beste producten, ze kopen producten en behandelingen die ze het snelste begrijpen en die hun specifieke problemen oplost.

Online marketing specialist inschakelen

marketing kennis inge de munnikAls online marketing specialist help ik ondernemers in health, food, beauty en wellness om hun bedrijf te laten groeien door online marketing strategisch in te zetten. Deze marketing aanpak is gebaseerd op de bovenstaande 8 algemene principes van online marketing. Het resultaat is een lean en mean maatwerk marketingplan dat je concrete handvatten geeft over de wijze waarop jij de klanten kunt aantrekken die bij je passen.

Daarnaast heb ik in de afgelopen jaren een effectieve marketing aanpak ontwikkeld voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk: Reset & Shine Online.

Wat levert een samenwerking jou op?

  • inzicht in je doelgroep, jouw concurrentie en de marktpositie van jouw bedrijf in jouw specifieke markt
  • we formuleren samen een duidelijke toekomstvisie met een duidelijk plan van aanpak
  • je weet wat je aan jouw online marketing moet doen en je werkt structureel aan je korte- en lange termijn doelstellingen
  • je hoeft niet meer druk te maken om de hypes rondom online marketing en social media, maar weet waar je op moet focussen

Wil jij weten of deze vernieuwde marketingaanpak voor jou kan werken? Neem contact op voor een vrijblijvend advies.