Online marketing health, food, beauty en wellness

Ik heb bewondering voor vak professionals in health, food, beauty en wellness die met behulp van hun behandelingen en producten mensen om helpen hun leefstijl blijvend aan te passen. Het resultaat is dat mensen letterlijk en figuurlijk beter in hun vel zitten. Dat zou de hele wereld toch moeten weten? En ja, daarvoor is online marketing dé sleutel.

De tijd dat online marketing alleen bedoeld was voor grote bedrijven en multinationals is gelukkig voorbij. Effectieve online marketing kan ook worden toegepast door kleine slagvaardige ondernemers als de volgende 8 algemene marketingprincipes in acht worden genomen.

1. Mindset
Als ondernemer in health, food, beauty of wellness en je vaak met je bedrijf begonnen uit passie. Je houdt van je vak. Het is jouw belangrijkste doel om mensen te helpen. Maar ondernemen is net even iets anders. Als ondernemer wil je geld verdienen en streef je naar continuïteit van je onderneming.  Je weet dat jouw producten en diensten jouw klanten helpen bij hun probleem, maar wat zijn jouw diensten waard voor jouw klanten? Besef dat je ook geld kunt verdienen, juist door anderen te helpen. Voor iedereen die onderneemt in health, food, beauty en wellness is deze mindset cruciaal.

online marketing leefstijl2. Wie is jouw ideale klant?
De ideale klant is iemand met een probleem waar jij een oplossing voor hebt. Ga eens in de schoenen van je klant staan: wat beteken je voor je klant en waar help je ze mee? Wat is het resultaat dat je gaat behalen voor ze? Wat doe jij beter of anders dan je concurrentie?
Wat maakt jou zo waardevol dat de klant bereid is om een goede prijs voor jouw producten of behandelingen te betalen?

3. Waar ben jij goed in?
Mensen doen graag zaken met een expert, een specialist, met iemand die echt verstand van zaken heeft. Omdat ze er vertrouwen in hebben dat zo’n expert hen het beste kan helpen. Jij weet precies wat de problemen van jouw klanten zijn, en wat er in ze omgaat. Je weet ook precies hoe jij jouw klant daarbij kunt helpen, omdat je daarvoor de juiste kennis en ervaring hebt.

Je kunt er niet zijn voor iedereen, durf te kiezen wie jouw ideale klant is en op welke manier jij jouw klant kunt helpen. De vestigingsplaats van jouw praktijk speelt hierin een belangrijke rol.
In welk marktsegment wil jij bekend staan als de expert? Kies een specifieke doelgroep en een heldere focus, en wordt de specialist in je eigen marktsegment.

4. Word zelf het merk
Persoonlijke branding is een must voor iedere ondernemer. Het is de manier om aan je klanten te vertellen waar je goed in bent. Vergelijk het met bier: Heineken, Amstel, Grolsch, het zijn allemaal biertjes en toch zijn ze anders. Wat doe jij anders dan de andere professionals? Zorg dat je een eenvoudige boodschap hebt die mensen begrijpen en kunnen onthouden. Vertel je eigen verhaal.

5. Bouw aan een website die werkt
online marketing websiteOnline was vroeger een bijzaak, nu is het een must. De techniek wordt steeds toegankelijker dus dat is ook geen smoes meer om niet online te gaan. Met een website kun je bezoekers informeren over jouw producten en behandelingen. Jouw website zou vandaag de dag veel meer moeten zijn dan een visitekaartje. De website kan ook worden ingezet om klanten te werven. Dan levert de website jou wat op, in plaats van dat het jou wat kost.

6. Zet social media op de juiste manier in
Social media zijn zeer geschikt om jouw vakkennis met potentiële klanten te delen. Laat zien waar je goed in bent en bouw zo je reputatie op.

7. Van potentiële klanten naar klanten
Hoe benader je potentiële klanten en word je niet alleen ‘zichtbaar’ maar top of mind? Jouw marktpositie zorgt voor duidelijkheid en onderscheid. Je vertelt waarom jouw potentiële klanten jouw producten of behandelingen zouden willen kopen.

8. Verkopen zonder pushen.
Mensen beslissen zelf welke producten of diensten ze aanschaffen. Mensen kopen niet de beste producten, ze kopen producten en behandelingen die ze het snelste begrijpen en die hun specifieke problemen oplost.

Online marketing specialist inschakelen

marketing kennis inge de munnikAls online marketing specialist help ik ondernemers in health, food, beauty en wellness om hun bedrijf te laten groeien door online marketing strategisch in te zetten. Deze marketing aanpak is gebaseerd op de bovenstaande 8 algemene principes van online marketing. Het resultaat is een lean en mean maatwerk marketingplan dat je concrete handvatten geeft over de wijze waarop jij de klanten kunt aantrekken die bij je passen.

Daarnaast heb ik in de afgelopen jaren een effectieve marketing aanpak ontwikkeld voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk: Reset & Shine Online.

Wat levert een samenwerking jou op?

  • inzicht in je doelgroep, jouw concurrentie en de marktpositie van jouw bedrijf in jouw specifieke markt
  • we formuleren samen een duidelijke toekomstvisie met een duidelijk plan van aanpak
  • je weet wat je aan jouw online marketing moet doen en je werkt structureel aan je korte- en lange termijn doelstellingen
  • je hoeft niet meer druk te maken om de hypes rondom online marketing en social media, maar weet waar je op moet focussen

Wil jij weten of deze vernieuwde marketingaanpak voor jou kan werken? Neem contact op voor een vrijblijvend advies.