Lokale marketing

Veel professionals met een praktijk trekken klanten aan uit hun directe omgeving. Dat zijn de mensen die wonen in de wijk, dorp of stad waar de praktijk gevestigd is. Alleen als je supergespecialiseerd bent in een bepaald vakgebied zullen mensen uit een grotere regio naar jouw praktijk komen. Bij lokale marketing richt je jouw marketing op dit lokale of regionale gebied.

Ook via Google wordt er steeds meer lokaal gezocht. Mensen zoeken niet naar een willekeurige fysiotherapeut, psycholoog, coach of huidspecialist. Ze zoeken naar een bedrijf, product of dienst in een specifieke plaats of regio. Als je voor een groot deel afhankelijk bent van klanten uit de regio, doe je er verstandig aan om met lokale marketing aan de slag te gaan. Optimalisatie van je lokale marketing houdt onder andere in dat jouw praktijk goed vindbaar moet zijn wanneer mensen online gaan zoeken.

Local SEO

lokale marketingLocal SEO (lokale zoekmachine optimalisatie) zorgt ervoor dat jouw klanten jou online goed kunnen vinden. Zowel thuis achter de computer als op straat als ze bij jou in de buurt zijn. Google heeft van de meeste bedrijven zelf al wel een vermelding op Google Maps aangemaakt. Met Google Mijn Bedrijf, een gratis tool van Google, kun je beheren hoe jouw lokale bedrijf wordt weergegeven in Google-producten, zoals Google Maps en Zoeken. Via het dashboard van Google Mijn Bedrijf heb je toegang tot al jouw bedrijfsgegevens.

Het belang van smartphones voor lokale marketing

Als we ergens heen gaan nemen we bijna altijd onze smartphone mee. Door de ingebouwde gps-functies kunnen Google en Facebook steeds beter vaststellen op welke fysieke locatie wij ons precies bevinden. Zij willen dan graag nuttige informatie laten zien: waar in de buurt kan ik tanken, waar kan ik boodschappen doen, waar kan ik koffie drinken? De bron van deze informatie zijn hun lokale databestanden waar allerlei bedrijven en wetenswaardigheden zijn opgeslagen. Sommige bedrijven bieden diensten aan mensen die zich (tijdelijk) in de directe omgeving van jouw praktijk bevinden. Een voorbeeld hiervan is het aanbieden van massages aan mensen die een citytrip maken. Ook om deze reden is het handig om een vermelding te hebben in Google Mijn bedrijf.

Hulp bij lokale marketing nodig?

Het optimaliseren van jouw lokale vindbaarheid is een belangrijk onderdeel als je nieuwe klanten wil werven en je marktpositie wil verbeteren. Als je daarbij hulp nodig hebt, wij helpen graag. Vul de Quickscan in, we nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.