leadgeneratie B2B B2C

Een lead is een potentiële klant die geïnteresseerd is in jouw product of dienstverlening. Leadgeneratie betreft alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten. Het doel van het verzamelen van leads is de mogelijkheid iets te verkopen of dit nu B2B of B2C is.

Op websites die zich bezighouden met leadgeneratie kunnen klanten hun naam, e-mailadres en soms ook andere gegevens achterlaten. In ruil voor deze gegevens ontvangen bezoekers vaak een kleine tegenprestatie zoals bijvoorbeeld waardevolle content of een korting.  Tegelijk geven ze toestemming om benaderd te worden voor aanbiedingen. Er zijn veel manieren om leads te genereren zoals bij beurzen en evenementen, maar potentiële klanten zoeken steeds vaker online informatie om tot een koopbesluit te komen.

Leads genereren B2B B2C

Om tot een lead te komen zal een online bezoeker eerst een zoek pad moeten doorlopen (klantreis) om uiteindelijk zijn gegevens achter te laten. Een relatie ontstaat pas na gemiddeld zes tot tien contactmomenten. Het opbouwen van een relatie begint bij het eerste online of offline contactmoment. Daarna zal elk contactmoment relevant moeten zijn en om te leiden tot een volgende stap in de klantreis.  Er wordt bewust gebouwd aan het vertrouwen en de relatie. Door te investeren in de kwaliteit van de contactmomenten gaat het succesratio omhoog. Bedrijven met een effectieve leadgeneratie-aanpak waarbij kennis delen centraal staat, laten de snelste groei zien.

Hoe kun je online marketing inzetten om nieuwe klanten aan te trekken?

Het gaat om de volgende combinatie van middelen

  • Contentmarketing: de kanalen, instrumenten en middelen toesnijden op de specifieke informatiebehoeften per traject in de klantreis.
  • SEO en social media marketing: vindbaar worden op het juiste moment en op de juiste plek in de koopcyclus van een lead, inclusief linkbuilding – links van andere websites naar de eigen site – en de inzet van social media.
  • Grip op het conversieproces in alle fasen van de klantreis die een lead doorloopt, inclusief het meetbaar maken van campagneresultaten.
  • Klantprofilering: alle informatie combineren om een compleet beeld te krijgen van de wensen en behoeften in de doelgroep en de waarde van een klant.

Wat is een lead | potentiele klant jou waard?

Jij wil graag nieuwe klanten voor jouw product of dienst. Maar wat heb je daarvoor over? Hoe bereken je zo’n bedrag?

De klantwaarde is de totale netto-opbrengst van een klant over de gehele looptijd van de relatie. Met andere woorden: wat heb je netto verdiend aan een klant in de tijd dat hij / zij producten of diensten bij jouw bedrijf afnam?

De totale netto-opbrengst verschilt natuurlijk per klant. Maar het is handig om te weten wat de ‘gemiddelde’ klant waard is. Want dan kun je ook uitrekenen hoeveel geld je kunt investeren in nieuwe klanten. Want bij online marketing kun je alles doormeten. Bedenk ook hoeveel je nu investeert in acquisitie.

Ik heb veel ervaring in het leadgeneratie, zowel B2B als B2C, en ik wil je graag helpen. Wil je meer informatie? Vul dan de quickscan in