Creatief klanten werven
Hoe zorg je ervoor dat mensen die online zoeken naar een behandeling of een product bij jou terecht komen? Of, nog een tikje lastiger, hoe kunnen ze jouw professionele diensten of praktijk vinden als ze jouw bedrijf niet kennen maar wel op zoek zijn naar de behandelingen of producten die je verkoopt?
De customer journey is de weg die iemand aflegt vanaf het moment dat hij/zij zich bewust wordt van een probleem tot het moment dat hij/zij klant bij jou is geworden. De customer journey wordt bij veel kleine bedrijven genegeerd of onbegrepen, dat is jammer, want je hebt dit inzicht van je doelgroep keihard nodig om op de juiste momenten, op de juiste plek, de juiste content te kunnen leveren.
Customer journey
De customer journey (klantreis) bestaat uit een aantal fases:
1. Bewustwordingsfase
De customer journey begint zodra iemand zich bewust wordt van een bepaald probleem. Er ontstaat dan een behoefte bij de klant. Stel dat een consument ervaart dat hij of zij last heeft van stress.
.
2. Overwegingsfase
Vanaf dit moment gaat iemand zich verdiepen in het probleem en op zoek naar mogelijke oplossingen. Die zoektocht begint vaak online. In deze fase is het belangrijk dat je als professional zichtbaar bent en vertrouwen weet op te bouwen bij de potentiële klant.
3. Aankoopfase
De consument komt voor een behandeling bij jou in de praktijk of koopt een product.
4. Service fase
De klant heeft de behandeling ondergaan en/of het product gebruikt. Het is in deze fase belangrijk dat je klaar staat voor je klanten en de nodige service biedt.
5. Loyaliteit fase
Hier beslist de klant in hoeverre hij/zij tevreden is en of hij/zij jou zal aanbevelen aan anderen. Het is in deze belangrijk om de klant als de ware ambassadeur van jouw bedrijf of product te maken.
Tijdens deze klantreis is het belangrijk om met jouw bedrijf goed zichtbaar te zijn. Wat is daarvoor nodig?
Klanten komen jou zowel offline als online tegen
De behandelingen die professionals in health, food, beauty en wellness aanbieden vinden meestal op een fysieke locatie plaats, namelijk in de eigen praktijk. Daarom zijn veel professionals met een eigen praktijk voor hun marketing nog afhankelijk van mond tot mond reclame en advertenties in lokale media. Maar om klanten te werven voor je praktijk is het van belang dat je ook online wordt gevonden. Daarom is het belangrijk dat je website goed vindbaar is in Google en dat je op de juiste zoekwoorden gevonden wordt.
Je kunt je als ondernemer, groot of klein, wel versterken door een consistente communicatie te gebruiken in al je middelen. Wie ben je en waar sta je voor? De boodschap is offline en online hetzelfde en juist dat versterkt jouw markpositie. Daardoor zal ook het vertrouwen van de consument in jouw behandelingen en praktijk toenemen.
Online klanten werven voor professionals met een eigen praktijk
Ik heb een nieuw innovatief marketing concept ontwikkeld om je hierbij te ondersteunen: Reset & Shine Online. Dit is een online marketing aanpak op maat voor jouw eigen praktijk. De Reset en Shine online methode is gebaseerd op de 8 principes van marketing en de laatste trends op het gebied van health, food, beauty en wellness. Dat mixen en matchen we met jouw vakkennis, mijn kennis van online marketing en een benadering waarin jouw potentiële klant centraal staat. Het resultaat is een lean en mean marketingplan dat je concrete handvatten geeft over de wijze waarop jij de klanten kunt aantrekken die bij je passen.
De 8 basis marketing principes
Maak kennis met de 8 basisprincipes van marketing in health, food, beauty en wellness. Met een grondige kennis van je je marktpositie, markt, je doelgroep en duidelijkheid over je marketing aanpak kun je je online marketing effectiever inzetten.
Zichtbaarheid vergroten
Het inzetten van content marketing heeft als doel om jouw doelgroep te laten weten waar jij goed in bent en hoe jij kunt helpen bij het oplossen van hun problemen. De kunst van content marketing is dat je bereid bent om je (vak) kennis te delen over een bepaald onderwerp. Je geeft jouw doelgroep informatie waar ze online naar op zoek zijn
Social media marketing
Je kunt social media inzetten om jouw boodschap te verspreiden. Door actief te zijn op zorgvuldig gekozen social media kanalen, kun je je aan je doelgroep vertellen wat je voor ze kunt betekenen.
Klanten werven voor jouw praktijk
De Reset en Shine online methode is gebaseerd op de 8 principes van marketing en de laatste trends op het gebied van health, food, beauty en wellness. Dat mixen en matchen we met jouw vakkennis, mijn kennis van online marketing en een benadering waarin jouw potentiële klant centraal staat.