online supermarktomzet 2017

Online supermarktomzet stijgt in 2017 naar 3% marktaandeel

Van de totale supermarktomzet in 2017 wordt 3,0% door huishoudens online gekocht. Daarmee passeerde de online supermarktomzet in 2017 de  € 1 miljard omzetgrens, en werd er online een stijging 47% ten opzichte van 2016 gerealiseerd. De online groei komt geheel op rekening van bezorgen van de boodschappen, vooral in de Randstad. Het ophalen van de boodschappen /pick up bij supermarkt vlakt af. GFK verwacht dat in 2018 cicra 3.8% van de totale supermarktomzet online wordt verkocht.

Totale supermarktomzet 2017

De totale supermarktomzet van de huishoudens in Nederland (online en in fysieke supermarkt) is in het jaar 2017 met 3,2% gestegen van € 34,49 miljard (2016) naar € 35,58 miljard (2017). Voor 2018 wordt een omzetgroei voor alle supermarkten van 3.0% verwacht.

De omzet per kassabon steeg met 6,3% van € 22,53 (2016) naar € 23,91 (2017), mede door toenemend belang van online (met hoge kassa-aanslag). Het aantal uitgegeven kassabonnen in 2017 daalde met 2,9%.

 

Bron: GFK

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *