groente eten kind stimuleren

Tovergroentjes moeten kinderen stimuleren om meer groenten te eten.

Hoe kun je het eten van groenten bij kinderen stimuleren? Heel wat ouders zullen zichzelf dat ooit wel eens afgevraagd hebben. De Belgische supermarktketen Delhaize heeft onlangs haar verpakkingen voor verse groenten vernieuwd om groenten leuker te maken voor kinderen. Het initiatief werd genomen nadat geconstateerd dat slechts vijf procent van de Belgen de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit eet, waarbij kinderen de laagste hoeveelheid eten. De gemiddelde groenteconsumptie bij kinderen tussen 6 en 13 jaar ligt op slechts 100 gram per dag , terwijl de aanbevolen hoeveelheid tussen de 250g en 300g ligt. Groeten en fruit uit de gratie? Tijd voor innovatie!

Groenten met magische namen stimuleren consumptie

Daarom heeft Delhaize beslist om de naam van sommige groenten te veranderen in een ‘magische’ naam. Groenten zijn dan ook ‘magisch’: ze dragen bij tot een evenwichtige voeding en zijn de smaakmakers van talrijke gerechten. Door middel van een 10 weken durende campagne met magische namen en ludieke verpakkingen hoopt de retailer om de gemiddelde groenteconsumptie bij kinderen te verhogen, eens andere groenten te eten  en zo een evenwichtigere voeding te stimuleren.

Kinderen bedachten zelf magische namen voor groenten

Voor de naamkeuze is Delhaize te rade gegaan bij enkele scholen. Kinderen hebben hun verbeelding de vrije loop kunnen laten: ze hebben inspiratie geput uit magische verhalen, sprookjes en verhalen van trollen en druïden.

De nieuwe magische tovernamen zijn

  • Paprika’s: schatkistjes
  • Ijsbersla: feeëndekentje
  • Tomaat: clownsneus
  • Prinsessenboontjes: kikkerski’s
  • Witlof: drakentand
  • Wortelen: oranje raketten
  • Krielaardappeltjes: mini meteorieten
  • Aubergine: indianen kano’s
  • Courgette: trollenknotsen
  • Oesterzwam: kaboutertrompet
  • Komkommer: frisbees voor elfjes
  • Witte selder: elfen glijbanen

 

Marketing techniek voor het stimuleren van innovatie

Behalve het tonen van begrip en het ondernemen van actie ten behoeve van de klant, co-creëerde Delhaize de oplossing samen met de eindgebruiker, een bekende maar onderbenutte tactiek in innovatie. En draken zijn onmiskenbaar koeler dan komkommers.