Foodtrends 2015: terug naar de basis

De belangrijkste foodtrends van 2015 zijn volgens supermarktgoeroe Phil Lemert zijn de groei van de online aankopen, gefermenteerde levensmiddelen en gerookte smaken. Volgens mij blijkt uit deze trends dat we weer eeuwenoude technologieën gaan gebruiken om basisvoedingsmiddelen te bewerken. Ambachtelijk gemaakt, streekproducten, voeding met voedingswaarde, gezond eten: we gaan weer terug naar de basis. Dit zijn de belangrijkste foodtrends in 2015:

Gerookte levensmiddelen

Roken is een eeuwenoud proces om voedsel te conserveren. Vis en vlees werden vroeger niet zozeer voor de smaak gerookt, maar om het voedsel langer te kunnen bewaren. Tegenwoordig gebeurt het vooral voor de bijzondere rooksmaak. De vraag naar gerookte levensmiddelen neemt toe. Niet alleen vlees wordt gerookt, maar ook fruit en groenten krijg een rokerige smaak.

Gefermenteerde voedingsmiddelen

Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Voorbeelden van zulke producten zijn yoghurt, bier, brood en koffie. Het is zo oud als de weg naar Rome, maar toch doen we het de laatste jaren steeds minder. In 2015 keert dit terug.

Gezonde snacks voor ouderen

De mensen worden steeds ouder en ook de 65 plusser houdt van snacken. Als een oudere consument snackt, zal deze vooral kiezen voor producten die rijk zijn aan eiwitten, omega 3 en vezels.

Voeding met voedingswaarde

Weg met het kant-en-klare eten uit de magnetron en voeding uit zakjes en pakjes. We nemen daar geen genoegen meer mee. Wij gaan voor eenvoudig maar vooral goed en vers eten. Een voorbeeld? Eet je Mooi!

Voedingswaarde apps

Informatie over de ingrediënten van een product en de voedingswaarden staan niet meer alleen op een verpakking, maar zijn in de toekomst ook te lezen door de streepjescode van een product te scannen.

Authentiek en ambachtelijk

Lokaal en met de hand geproduceerd. Dat wordt steeds belangrijker. Er zal vaker gekozen worden voor beperkte distributie en submerken.
Bron: Supermarketguru