Wat is een contentstrategie?

Welke informatie over jouw bedrijf wil jij graag op jouw website laten zien?  Contentstrategie is het bepalen van de content (onderwerpen, thema’s) die jij nodig hebt op jouw website om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken.  In content marketing strategie bepaal bedenk je waarom je dit wil doen, waarom je het wil doen en wat je er mee bereiken. Bij het bepalen van de contentstrategie bepaal je welke content (onderwerpen, thema’s) een brug slaan tussen de verwachtingen van websitebezoekers enerzijds en anderzijds de doelstellingen die je met je bedrijf wil bereiken.

Welke content hebben bezoekers van jouw website nodig?

Bezoekers komen met een bepaald doel naar jouw website. Ze willen bijvoorbeeld meer weten over de vakgebieden waarin jij gespecialiseerd bent, ze zoeken een oplossing voor een bepaald probleem of ze willen een afspraak maken. Vanuit de klant gezien is het de vraag welke content ze op jouw website willen vinden of nodig hebben. Hiervoor zul je in kaart moeten brengen:

  • Waarom (met welke aanleiding) bezoekt iemand jouw website?
  • Wat wil diegene bereiken? Meer weten over bepaalde producten, diensten, behandelingen, openingstijden, afspraken maken?)
  • Welke handelingen (‘taken’) moet hij of zij daarvoor kunnen voltooien, wat moet hij of zij weten en/of welke content moet hij of zij vinden?

Welke content wil jij graag aanbieden op jouw website?

Jij wil als bedrijf, merk of professional graag communiceren wat jij voor je klanten kunt betekenen of de kennis over jouw vakgebied delen. En je wil van potentiele klanten graag klanten maken. Jij wil op internet graag content delen die helpt om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken:

  • Wat is het belangrijkste doel van de organisatie, in het algemeen, of specifieker: in relatie tot een bepaald onderwerp?
  • Welke doelen moet de site in relatie tot dat doel helpen bereiken?
  • Welke handelingen (‘taken’) moet een klant of sitebezoeker daarvoor (kunnen) voltooien, wat moet hij of zij weten en/of welke content moet hij of zij vinden?

Bij een contentstrategie bepaal je welke content (thema’s, onderwerpen) zowel voldoen aan de vraag van de websitebezoeker én aan jouw bedrijfsdoelstellingen bijdragen. De contentstrategie is het basisdocument van waaruit de content voor de website gestructureerd (of opnieuw gestructureerd) wordt. De contentstrategie geeft daarmee richting aan het planmatig (her)structureren, produceren, publiceren, managen en beheren van alle vormen van content (tekst, beeld, video, infographics enzovoort), inclusief hun alt-teksten en meta-informatie.

Bepalen van de content strategie.

Het bepalen van een contentstrategie bevat de volgende onderdelen

  • Uitgangspunt is het onderscheidend vermogend van jouw bedrijf, product of merk. Welke behoefte vul jij in voor de consument en wat doe jij anders als je concurrenten?
  • Analyse van on- en offline concurrentie.
  • Bepalen content strategie / thema’s: welke content is relevant voor welke doelgroepen en hier prioriteit in aangeven.
  • Formuleren doelstellingen website
  • Plan invulling nieuwe content strategie op website

Nadat de nieuwe content strategie is vastgesteld zal ik de huidige indeling van de website analyseren en een voorstel schrijven voor een nieuwe indeling. Indien nodig maken we nieuwe categorieën en sub pagina’s aan. Tevens wordt de nieuwe naamgeving van de categorieën en subcategorieën vastgesteld, mede op basis van relevante zoekwoorden.
De output is een nieuwe sitemap: een lijst met bestaande pagina’s die ongewijzigd blijven, nieuwe pagina’s, pagina’s waarvan naam aangepast moet worden (met redirects) en vervallen pagina’s (met redirects). De contentstrategie kan worden aangevuld met de implementatie van de gewenste veranderingen (doorvoeren veranderingen op de website zelf zoals URL’s en redirects, aanpassen teksten en herschrijven blogs) .

De communicatie vindt plaats via e-mail en/of telefoon. In dit voorstel is maximaal 1 uur overleg inbegrepen gedurende het gehele traject. Daarnaast moet je zelf ook een aantal uren reserveren voor voorbereidende werkzaamheden en overleg.

8 redenen om mij in te huren

  1. Passie voor online marketing: fulltime actief op internet sinds 1999.
  2. Kennis van de health, beauty en wellnessmarkt en ontwikkelingen in voeding
  3. Ondernemer met visie, daadkracht en creativiteit. Founder van Beautyspot.nl en Eetjemooi.nl en diverse andere websites en webwinkels. Ik weet hoe internet werkt.
  4. Specialist in inbound marketing: contentmarketing, social media marketing en SEO
  5. Vakkundig: Nima C, docent marketing aan HBO en SRM.
  6. Praktisch. Plan opstellen en gewoon doen. Daarna meten, weten en verbeteren.
  7. Kennis overdragen: ik deel mijn kennis en ervaring graag met anderen
  8. Humor. Ik neem mezelf niet altijd even serieus. Ben flexibel en levenslustig.

Neem daarom nu contact met me op: bel 06-44440065.  Of vul de quickscan in. Ik zal dan je website bekijken en vrijblijvend aangeven wat ik voor je kan betekenen.