Goede zoekwoorden vinden.
Wat doe je als je op zoek bent naar informatie? Meer dan 80% van de internetgebruikers begint een zoektocht op het internet bij een zoekmachine en in Nederland is dat bijna altijd Google. Mensen typen een zoekterm in in Google en hopen zo dat ze de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Daarom is het belangrijk dat je zoekwoorden kiest waar je op gevonden wil worden, en dat is voor ieder bedrijf en merk anders. Maar jouw concurrent wil dat ook! Dus jij zult slimmer moeten zijn dan jouw concurrent.
De zoekwoorden die je kiest moeten aansluiten bij jouw propositie in de markt. Waar ben jij goed in? En wie is jouw doelgroep? De zoekwoorden die je kiest moet je vaak op je eigen website gebruiken, anders wordt je niet gevonden, zo simpel is dat. Je gaat dus content maken voor de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden.
Goede zoekwoorden vinden is moeilijker dan je denkt
Het is belangrijk dat je de zoekwoorden gebruikt die jouw doelgroep ook gebruikt. Soms gebruik je zelf vaktermen, terwijl de gewone consument daar een andere term voor gebruikt. Voorbeelden:
- Als een consument op zoek is naar een nieuw trendy kapsel typt men het zoekwoord ‘nieuw kapsel’ in. Kappers gebruiken zelf vaak het zoekwoord ‘haarmode’. Een schoonheidsspecialist of huidtherapeut praat over ‘acné’ terwijl de consument vaak op ‘puistjes’ zoekt.
- Een fysiotherapeut in Breda trekt veel meer gerichte bezoekers naar zijn website met de zoekterm “fysiotherapeut Breda” dan met het algemene zoekwoord “fysiotherapeut”. Op het algemene zoekwoord is veel meer concurrentie dan op ‘fysiotherapeut Breda’. En hoe realistisch is het om te verwachten dat mensen uit Amsterdam bereid zijn om voor een ‘gewone’ fysiotherapeut naar Breda te reizen? Als de betreffende fysiotherapeut een specialiteit heeft dan misschien wel. Dan is het beter om gevonden te worden op die betreffende specialisatie.
- En gebruik je ‘s-Hertogenbosch of Den Bosch? ‘s-Gravenhage of Den Haag?
- En waar is de consument naar op zoek als hij/zij op zoek is naar huidverbetering? Huidverbeterende behandelingen? Huidverbeterende producten? Huidverbeterende massage? Welke van deze 3 zoektermen zou jij kiezen?
Hulp nodig bij het vinden van goede zoekwoorden?
Het vinden van de goede zoekwoorden is gemakkelijker als je precies weet waar je goed in bent, als je online propositie helder gedefinieerd is. In de praktijk merken we echter dat er al wel vaak een website is gebouwd, maar dat er niet goed is nagedacht over de zoekwoorden waar je precies op gevonden wil worden. Een zoekwoorden onderzoek geeft je inzicht.
Met een grondige kennis van je markt, duidelijkheid over je marketing aanpak, inzicht in de bigger picture en betrokkenen die gemotiveerd zijn om er samen voor te gaan, verhoog je uiteindelijk drastisch de slaagkansen van je bedrijf. Als (online) marketing expert help ik ondernemers in health, food, beauty en wellness om hun bedrijf te laten groeien door online marketing strategisch in te zetten/
Speciaal voor professionals die consumenten begeleiden naar een gezonde leefstijl ontwikkelden we het programma Reset & Shine online, een nieuwe marketingaanpak die jouw praktijk beter zichtbaar en vindbaar maakt. Om de juiste nieuwe klanten te werven voor jouw praktijk wordt hier ook uitgebreid stil gestaan bij de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden.
Zoekmachinemarketing
Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization, SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante zoekwoorden.
Een goede website begint met een goede techniek. Voor zoekmachines is de manier waarop een website geprogrammeerd is een belangrijke graadmeter. Stel dat je een mooie, eenvoudige website hebt laten bouwen, dan wil dat nog niet altijd zeggen dat deze ook optimaal functioneert en goed vindbaar is. Is het achter de schermen niet goed geregeld, dan weten zoekmachines niet waar de site over gaat of hoe deze in elkaar steekt. Het resultaat: een lage waardering en geen goede positie in de Google zoekresultaten.
Website optimalisatie
Bij website optimalisatie bekijk ik waar voor jou de kansen liggen om online snel beter te scoren. Ik check de technische instellingen van jouw website en kijk of de metatags van jouw website goed zijn ingesteld. Dit zijn werkzaamheden die met weinig inspanning relatief veel resultaat opleveren. Daarbij bekijk ik of je website technisch in orde is (snel en met de juiste instellingen) en op welke manier je je website zodanig kunt inzetten dat je meer klanten of omzet krijgt.