Contentstrategie

Wat is een contentstrategie?

Contentstrategie is het bepalen van de content (onderwerpen, thema’s) die jij nodig hebt op jouw website en social media om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken.  Hierbij staan de vragen van de (potentiele) klant centraal en de content moet relevant zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke informatie zij nodig hebben om bepaalde producten of diensten te vinden. Welke zoekwoorden worden door jouw doelgroep gebruikt?

Bij de contentstrategie bepaal je welke content een brug slaat tussen de verwachtingen van je (potentiele) klanten enerzijds en anderzijds de doelstellingen die je met je bedrijf wil bereiken.

Er zijn vele vormen van content: artikelen, video’s, posts op social media, evenementen, lezingen en ook informatie-avonden zijn een vorm van content.  Bepaal eerst wat de inhoud van je content is en kijk dan naar welke contentvorm daar het beste bij past.  Sommige boodschappen lenen zich heel goed voor bepaalde soorten content. Gecompliceerde onderwerpen maak je niet gemakkelijker door er heel veel pagina’s over te schrijven. Misschien is een video dan een betere oplossing.  Het is het beste om jouw kennis in zo veel mogelijk vormen en zowel online als offline aan te bieden zodat je altijd zichtbaar bent voor je doelgroep.

Welke content hebben bezoekers van jouw website nodig?

Bezoekers komen met een bepaald doel naar jouw website. Ze willen bijvoorbeeld meer weten over jouw bedrijf, producten of diensten waarin jij gespecialiseerd bent, ze zoeken een oplossing voor een bepaald probleem of ze willen een afspraak maken. Vanuit de klant gezien is het de vraag welke content ze op jouw website willen vinden of nodig hebben. Hiervoor zul je in kaart moeten brengen:

  • Waarom (met welke aanleiding) bezoekt iemand jouw website?
  • Wat wil diegene bereiken? Meer weten over bepaalde producten, diensten, behandelingen, openingstijden, afspraken maken?
  • Welke handelingen (‘taken’) moet hij of zij daarvoor kunnen voltooien, wat moet hij of zij weten en/of welke content moet hij of zij vinden?

Welke content wil jij graag aanbieden op jouw website?

Jij wil als bedrijf, merk of professional graag communiceren wat jij voor je klanten kunt betekenen of de kennis over jouw vakgebied delen. En je wil van potentiele klanten graag klanten maken. Jij wil op internet graag content delen die helpt om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken:

  • Wat is het belangrijkste doel van de organisatie, in het algemeen, of specifieker: in relatie tot een bepaald onderwerp?
  • Welke doelen moet de site in relatie tot dat doel helpen bereiken?
  • Welke handelingen (‘taken’) moet een klant of sitebezoeker daarvoor (kunnen) voltooien, wat moet hij of zij weten en/of welke content moet hij of zij vinden?

Bij een contentstrategie bepaal je welke content (thema’s, onderwerpen) zowel voldoen aan de vraag van de websitebezoeker én aan jouw bedrijfsdoelstellingen bijdragen. De contentstrategie is het basisdocument van waaruit de content voor de website gestructureerd (of opnieuw gestructureerd) wordt. De contentstrategie geeft daarmee richting aan het planmatig (her)structureren, produceren, publiceren, managen en beheren van alle vormen van content (tekst, beeld, video, infographics enzovoort), inclusief hun alt-teksten en meta-informatie.

Bepalen van de content strategie.

Het bepalen van een contentstrategie bevat de volgende onderdelen

  • Uitgangspunt is het onderscheidend vermogend van jouw bedrijf, product of merk. Welke behoefte vul jij in voor de consument en wat doe jij anders als je concurrenten?
  • Bepalen content strategie / thema’s: welke content is relevant voor welke doelgroepen en hier prioriteit in aangeven.
  • Formuleren doelstellingen website
  • Plan invulling nieuwe content strategie op website

Nadat de nieuwe content strategie is vastgesteld zal ik de huidige indeling van de website analyseren en een voorstel maken voor een nieuwe indeling. Indien nodig maken we nieuwe categorieën en sub pagina’s aan. Tevens wordt de nieuwe naamgeving van de categorieën en subcategorieën vastgesteld, mede op basis van relevante zoekwoorden.

De output is een nieuwe sitemap: een lijst met bestaande pagina’s die ongewijzigd blijven, nieuwe pagina’s, pagina’s waarvan naam aangepast moet worden (met redirects) en vervallen pagina’s (met redirects). De contentstrategie kan worden aangevuld met de implementatie van de gewenste veranderingen (doorvoeren veranderingen op de website zelf zoals URL’s en redirects, aanpassen teksten en herschrijven blogs) en/of de optimalisatie van je website.

De communicatie vindt plaats via e-mail en/of telefoon. In dit voorstel is maximaal 1 uur overleg inbegrepen gedurende het gehele traject. Daarnaast moet je zelf ook een aantal uren reserveren voor voorbereidende werkzaamheden en overleg.

Ik heb de kennis en ervaring om je te helpen bij je contentstrategie :

  1. Passie voor online marketing: fulltime actief op internet sinds 1999.
  2. Kennis van de markt. trends en ontwikkelingen in food, health, beauty en wellness
  3. Ondernemer met visie, daadkracht en creativiteit. Founder van Beautyspot.nl en Eetjemooi.nl en en diverse andere online concepten. Ik weet hoe internet werkt.
  4. Specialist contentmarketing, social media marketing en SEO
  5. Vakkundig: Nima C, docent marketing aan HBO en SRM.
  6. Praktisch. Plan opstellen en gewoon doen. Daarna meten, weten en verbeteren.
  7. Kennis overdragen: ik deel mijn kennis en ervaring graag met anderen
  8. Humor. Ik neem mezelf niet altijd even serieus.

Wil je weten hoe er meer bezoekers naar je website kunt trekken en hoe je zo veel mogelijk leads of afspraken kunt genereren door middel van een goede contentstrategie? Mail je naam en de URL van je website. Ik laat je dan snel weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn om met behulp van een goede contentstrategie meer klanten te werven.