Externe markt verkennen

De wereld om ons heen verandert snel, denk aan nieuwe technologieën,  nieuwe behandelingen, nieuwe producten en nieuwe bedrijfsmodellen, Helaas heb je als ondernemer weinig invloed op, maar je kunt wel rekening houden met deze niet te controleren factoren.  Maar dan moet je ze wel op tijd zien aankomen. Een externe analyse is een onderzoek naar trends en ontwikkelingen die plaatsvinden in de externe omgeving van jouw organisatie.

Een voorbeeld: het is tegenwoordig steeds hipper om vegan te zijn. Hamburgerketen McDonald’s zag deze trend in de voedingsbranche aankomen en is een proef  gestart met een vegan hamburger, genaamd de McVegan. De burger ziet eruit als een normale hamburger, maar de McVegan bestaat voor 100% uit plantaardige onderdelen. Op deze manier wordt ook tegemoet gekomen aan de wensen van vegetarische klanten.   Mac Donalds speelde dus slim en op tijd in op de ontwikkelingen in de markt.

Een ander voorbeeld: De effecten van de coronacrisis zijn inmiddels duidelijk zichtbaar in de marktcijfers en de pandemie heeft  de verschuiving van offline naar online versneld. De verschuiving zal deels permanent zijn.

trend en ontwikkelingen marktWat gebeurt er in jouw markt?

Bij iedere trend of ontwikkeling kun je verwachten dat jouw concurrent hier op gaat inspelen. En je wil zeker niet achter lopen op jouw concurrenten. Als je inzicht hebt in wat er de externe bedrijfsomgeving gebeurt dan kun je voorkomen dat jouw bedrijf voor verrassingen komt te staan of dat je kansen te laat ontdekt.

Op welke trends en ontwikkelingen moet je wel inspelen en op welke niet? Past het bij je huidige bedrijfsvoering en valt er in de toekomst geld mee te verdienen? Met een heldere blik op de externe omgeving van jouw bedrijf kun je een eigen visie ontwikkelen en op tijd inspelen op kansen en bedreigingen.

Ik houd de meest recente trends en ontwikkelingen in positieve gezondheid, voeding, beauty en wellness bij zodat ik altijd weet wat er speelt. Ik verzorg graag een presentatie en ben je graag van dienst als klankbord of als externe specialist bij jouw interne werksessies of teamdagen om samen met jou te kijken waar de kansen liggen in 2021 en later.

VOORDELEN:

  • Online marketing specialist en strategisch marketeer met ruim 20 jaar aan ervaring op het gebied van marketing, strategie en ondernemerschap
  • Gespecialiseerd in de branches health, food, beauty en wellness
  • Resultaatgerichte totaal aanpak: als (online) marketing sidekick onderneem ik graag met je mee.
  • Ik houd je een spiegel voor, stel kritische vragen en benoem pijnpunten. Samen gaan we op zoek naar creatieve en praktische oplossingen.
  • Bekijk hier de klanten die al profiteerden van mijn  kennis en ervaring

Heb je behoefte aan een eerlijk advies op maat?  Vul vrijblijvend onderstaand formulier in, dan neem ik snel contact met je op om te kijken of ik iets voor je kan betekenen.

Informatie aanvraag markt verkennen
Wij houden ook niet van spam. Lees onze privacy Statement