Externe markt verkennen

De wereld om ons heen verandert snel, denk aan nieuwe technologieën,  nieuwe behandelingen, nieuwe producten en nieuwe bedrijfsmodellen, Helaas heb je als ondernemer weinig invloed op, maar je kunt wel rekening houden met deze niet te controleren factoren.  Maar dan moet je ze wel op tijd zien aankomen. Een externe analyse is een onderzoek naar trends en ontwikkelingen die plaatsvinden in de externe omgeving van jouw organisatie.

Een voorbeeld: het is tegenwoordig steeds hipper om vegan te zijn. Hamburgerketen McDonald’s zag deze trend in de voedingsbranche aankomen en is een proef  gestart met een vegan hamburger, genaamd de McVegan. De burger ziet eruit als een normale hamburger, maar de McVegan bestaat voor 100% uit plantaardige onderdelen. Op deze manier wordt ook tegemoet gekomen aan de wensen van vegetarische klanten.   Mac Donalds speelde dus slim en op tijd in op de ontwikkelingen in de markt.

trend en ontwikkelingen marktWat gebeurt er in jouw markt?

Houdt jouw bedrijf de ontwikkelingen in de markt bij of laat je kansen liggen? Als je inzicht hebt in wat er de externe bedrijfsomgeving gebeurt dan kun je voorkomen dat jouw bedrijf voor verrassingen komt te staan of dat je kansen te laat ontdekt.

Lokale marktanalyse

Professionals met een eigen praktijk zijn vaak gevestigd in een dorp, stad of wijk waar in de directe omgeving ook van alles kan gebeuren.  Dit kan zowel positieve als negatieve hebben voor jouw praktijk. Een vestigingsplaatsonderzoek is een marktonderzoek waarin gekeken wordt naar de sterke en zwakke punten van je locatie, de concurrentie en de veranderingen in je omgeving die invloed hebben op jouw omzet. Vervolgens kun je hier met lokale marketing op inspelen.

Wil jij een betaalbare frisse blik op de trends en ontwikkelingen in de markt of niche waarin jij actief bent?  Voor de externe marktanalyse maken we niet alleen gebruik van publiek toegankelijke externe bronnen (trendrapporten, statistieken) maar we ook slim van de mogelijkheden die Google producten bieden voor het verzamelen en analyseren van ontwikkelingen en trends. Dat scheelt in de kosten.

Inspelen op trends en ontwikkelingen?

Het inspelen op trends en ontwikkelingen zorgt voor een goede positie ten opzichte van jouw concurrentie. Bij iedere trend of ontwikkeling kun je verwachten dat jouw concurrent hier op gaat inspelen. En je wil zeker niet achter lopen op jouw concurrenten.

Op welke trends en ontwikkelingen moet je wel inspelen en op welke niet? Past het bij je huidige bedrijfsvoering en valt er in de toekomst geld mee te verdienen? Met een heldere blik op de externe omgeving van jouw bedrijf kun je een eigen visie ontwikkelen en op tijd inspelen op kansen en bedreigingen. Dat is waarom ik de laatste trends op en ontwikkelingen in health, food, beauty en wellness goed in de gaten blijf houden.  En natuurlijk denk ik graag met je mee.

Geef in onderstaand formulier aan over welke trend je graag meer wil weten en waarom je denkt dat je hier op zou moeten inspelen.
Ik neem dan snel contact met je op om te kijken of ik iets voor je kan betekenen.

Informatie aanvraag markt verkennen
Wij houden ook niet van spam. Lees onze privacy Statement