Innovaties, mondige patiënten en vergrijzing leiden tot een stijging van de vraag bij health professionals, terwijl zorgverzekeraars en gemeenten de zorgkosten proberen te drukken. Innovaties op het gebied van domotica, diagnostiek, E-health en zelftesten bieden nieuwe kansen voor ondernemers in de zorg.

Gezondheid en leefstijl

Ook de belangstelling voor gezondheid en de relatie met leefstijlfactoren als stress, voeding en beweging is de laatste jaren toegenomen. Steeds meer consumenten willen gezond eten, fit zijn, bewuster leven, meer stilstaan bij dagelijkse dingen en af en toe ‘unpluggen’ .Toch blijven veel mensen ongezonde keuzes maken met grote gevolgen. Een stijgend aandeel (nu weer dan 10 procent) van de huidige zorgkosten is te herleiden tot een ongezonde manier van leven.

Positieve gezondheid

In 2012 werd het concept ‘positieve gezondheid’ in Nederland geïntroduceerd. In dit concept wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. In deze visie is gezondheid niet meer het domein van de zorgprofessionals, maar ook andere professionals, therapeuten en coaches kunnen hier een belangrijke rol in spelen.

Door meer de focus te leggen op gezond leven, kan het zorgstelsel veranderen van ziekenzorg naar gezondheidszorg, zeggen deskundigen. Toename van preventieactiviteiten in de individuele zorg is ook nodig omdat, ondanks de toegenomen kennis over gezond gedrag, ongezonde gedragingen slechts in beperkte mate afnemen.

Via gezondheidsvoorlichting of advies op maat kan een gezonde leefstijl worden bevorderd. Het gaat immers om het vermogen om met veranderende omstandigheden om te gaan.  Meer aandacht voor positieve gezondheid (gezonde voeding, meer beweging, mentaal welbevinden) kan voor professionals in de zorg een kansrijke uitbreiding zijn de dienstverlening.

Marketing in de zorg

Hoe zorg je ervoor dat klanten, ook in de toekomst, voor jou kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant?Naar mijn idee zouden ondernemers in de zorg marktgerichter, klantgerichter, wendbaarder, ondernemender en innovatiever moeten worden.

Mijn visie: zet de klant centraal, kies voor een onderscheidende propositie en zorg dat je online zichtbaar bent. Speciaal voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk ontwikkelden wij een praktische marketing aanpak die resultaat oplevert.

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van positieve gezondheid en pak je kansen.

schoonheidsideaal

Het schoonheidsideaal verandert

Het schoonheidsideaal verandert continu. Zo zagen we de afgelopen…
beleid volksgezondheid

RVS adviseert nieuw beleid voor volksgezondheid en samenleving

De Raad voor Volksgezondheid & Samenleving is een onafhankelijk…
huidcontact nivea

Nivea’s nieuwe missie: care for human touch

Nivea heeft een nieuwe missie "Care for Human Touch".  Hiermee…
voedingssupplementen en medicijnen

Aandacht voor tegelijk gebruik voedingssupplementen en medicijnen

Het gebruik van medicijnen kan leiden tot vitamine- en mineralentekorten…
welzijn-welbevinden-nederlanders

Kansen voor bedrijven in health, food, beauty en wellness in 2021

Kansen voor bedrijven in health, food, beauty en wellness in…
eetpatroon aanpassen

Eetpatroon Nederlanders verandert

Een eetpatroon is geen dieet maar een patroon waar je je (zoveel…
Goede voornemens 2021

Corona is stimulans om goede voornemens in 2021 wél vol te houden.

Sinds corona neemt de roep om meer aandacht voor een gezonde…
gezonde leefstijl en corona

Steun de campagne ‘Gezonde leefstijl en COVID-19’

Mensen die roken of kampen met overgewicht hebben een grotere…
vitaliteit medewerkers mkb

Vitaliteit MKB medewerkers stimuleren

Vandaag, 5 oktober 2020, gaat het programma Vitaal Bedrijf van…
groenten fruit mentaal welbevinden

Groenten en fruit goed voor mentaal welbevinden

Het is al eerder bewezen dat gezonde voeding, met veel groenten…