Innovaties, mondige patiënten en vergrijzing leiden tot een stijging van de vraag bij health professionals, terwijl zorgverzekeraars en gemeenten de zorgkosten proberen te drukken. Innovaties op het gebied van domotica, diagnostiek, E-health en zelftesten bieden nieuwe kansen voor ondernemers in de zorg.
Gezondheid en leefstijl
Ook de belangstelling voor gezondheid en de relatie met leefstijlfactoren als stress, voeding en beweging is de laatste jaren toegenomen. Steeds meer consumenten willen gezond eten, fit zijn, bewuster leven, meer stilstaan bij dagelijkse dingen en af en toe ‘unpluggen’ .Toch blijven veel mensen ongezonde keuzes maken met grote gevolgen. Een stijgend aandeel (nu weer dan 10 procent) van de huidige zorgkosten is te herleiden tot een ongezonde manier van leven.
Positieve gezondheid
In 2012 werd het concept ‘positieve gezondheid’ in Nederland geïntroduceerd. In dit concept wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. In deze visie is gezondheid niet meer het domein van de zorgprofessionals, maar ook andere professionals, therapeuten en coaches kunnen hier een belangrijke rol in spelen.
Door meer de focus te leggen op gezond leven, kan het zorgstelsel veranderen van ziekenzorg naar gezondheidszorg, zeggen deskundigen. Toename van preventieactiviteiten in de individuele zorg is ook nodig omdat, ondanks de toegenomen kennis over gezond gedrag, ongezonde gedragingen slechts in beperkte mate afnemen.
Via gezondheidsvoorlichting of advies op maat kan een gezonde leefstijl worden bevorderd. Het gaat immers om het vermogen om met veranderende omstandigheden om te gaan. Meer aandacht voor positieve gezondheid (gezonde voeding, meer beweging, mentaal welbevinden) kan voor professionals in de zorg een kansrijke uitbreiding zijn de dienstverlening.
Marketing in de zorg
Hoe zorg je ervoor dat klanten, ook in de toekomst, voor jou kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant?Naar mijn idee zouden ondernemers in de zorg marktgerichter, klantgerichter, wendbaarder, ondernemender en innovatiever moeten worden.
Mijn visie: zet de klant centraal, kies voor een onderscheidende propositie en zorg dat je online zichtbaar bent. Speciaal voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk ontwikkelden wij een praktische marketing aanpak die resultaat oplevert.
Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van positieve gezondheid en pak je kansen.